På senare tid har vi rapporterat om en makedonsk förare med falskt körkort som körde på uppdrag av DSV. Nu upprepas historien. Den 7 oktober, stoppar polisen i Sundsvall vid Njurunda, ett bil- och släpekipage som tillhör Norrköpings Transport AB - som kör för DSV. Idag sitter chauffören häktad. Även i det här fallet handlar det om bland annat falskt körkort.
Den 18 september stoppades ett DSV-ekipage söder om Västerås, med gods till ICA. Föraren som körde den bulgarienregistrerade dragbilen, är från Makedonien, saknade arbetstillstånd, hade varit i Sverige i minst fem månader samt hade köpt körkortet på en körskola i Makedonien.
Den 7 oktober kommer DSV:s namn åter upp i ett liknande sammanhang. Den här gången är det ett svenskt åkeri, Norrköpings Transport AB, som kör för DSV, som stoppats och förarens handlingar är falska.
DSV:s vd Magnus Malmqvist, vill inte uttala sig om hur detta kan påverka ICA:s förtroende för dem, utan hänvisar till att det är ett pågående fall.
ICA:s pressekreterare Sara Hjelm, vill inte heller uttala sig om deras förtroende för DSV efter detta nya fall.
Tystnaden är kompakt i väntan på utredningsresultaten.
Polisen på plats vid Armsjön vid Njurunda i Västernorrland, misstänkte att förarens pass såväl som körkort, var förfalskade varför föraren greps och fördes till polisstationen i Sundsvall.
Jourhavande förundersökningsledare Jonas Passbo, Västernorrland, meddelar att föraren misstänks för falsk urkund och anhöll föraren under eftermiddagen för vidare utredning.
Mannen häktas. Det visar sig att han är från Makedonien, men medförde ett falskt bulgariskt pass – och körkort.
Efter anhållandet, tog åkeriet hand om ekipaget. Norrköpings Transport AB använder sig nästan uteslutande av utländska förare och när tidningen Proffs talar med företagets vd, Nedjad Ljeskovica, får vi bekräftat att de mycket riktigt kör för DSV.
När vi ställer frågor om hur det kan komma sig att en av hans chaufförer sitter häktad för missbruk av falsk urkund, blir tongången en annan.
– Det vet jag inget om, svarar han skarpt.
Men, det är ju en av dina chaufförer!
– Varför ringer du mig och inte polisen om detta, undrar han. Jag vet inget om detta. Jag har inget med det att göra.
Då det handlar om en av dina chaufförer, så vet du väl vad som har hänt?
– Nej, jag vet inget. Han är inlånad chaufför, säger en nu märkbart förargad Nedjad Ljeskovica, innan han slänger på luren.
Genom källor, får Proffs senare veta, att chauffören inte alls är inlånad då denne uppvisat ett anställningsintyg från Norrköpings Transport AB.
Åkeriet ser idag ut att komma undan just denna händelse utan repressalier då rubriceringen ”brott mot utlänningslagen”, lades ner bland annat på grund av det låga straffvärdet, men andra uppgifter gör gällande att vi lär ha anledning att återkomma till Norrköpings Transport AB i andra ärenden längre fram. Och förhoppningsvis tar sig då vd Ljeskovica sig mer tid att svara på de frågor vi har kring hans verksamhet.
FOTNOT
Gillar du att tidningen Proffs gräver i den här typen av händelser?
Ta en prenumeration – så hjälps vi åt med att skapa en sundare tillvaro i branschen.