I ett brev till sina kunder och samarbetspartners, skriver DSV att de nu inför ett "vintertillägg" på sina internationella transporter till och från Norge. Anledningen till den särskilda prislistan bottnar i Norges krav på vinterdäck och snökedjor.
Man kan knappast beskylla DSV för att vara fantasilösa. Åtminstone inte på den avdelning som gör prislistorna åt företagets kunder. Det senaste tillägget i prislistan handlar om en fördyring för transporter till och från Norge, som grundar sig på lagkravet om vinterdäck och snökedjor.
Hösten 2007 uppmärksammade vi på tidningen Proffs ett liknande tilltag från samma speditör. Den gången handlade det om ”kör- och vilotidstillägg”. När vi frågade DSV:s dåvarande vd, Henrik Holm, vad som låg till grund för tillägget, svarade han att ”vi har fått en prishöjning på sju procent” med motiveringen ”att det numera inte längre går att vara flexibel och överskrida körtiden med till exempel tio minuter”.
Proffs kontrade med teorin att upptäcktsrisken kanske snarare hade ökat, eftersom den digitala färdskrivaren på allvar hade börjat göra sitt intåg i lastbilshytten. Då, år 2007, svarade Henrik Holm att ”så kan det nog vara”.
Med uttrycket ”flexibel” menade man alltså rent och skärt att det inte längre gick att fuska.
Nu har DSV:s kunder reagerat på nytt. Kanske främst de norska kunderna till företaget. Vår tidningskollega i Norge, TransportMagasinet, har kontaktats av flera transportkunder som reagerat kraftigt på DSV:s ”nya pristillägg”.
I ett av mailen som kommit till redaktionen står ”Om man nu ska köra lastbil i Norge, är det väl naturligt att man har vinterdäck/kätting och att det är transportörernas ansvar. Ingen av de norska transportörerna ska ha extra betalt för det … Och hur mycket av extraavgiften kommer åkeriet tillgodo”.
En annan skriver ”Vi har lyckligtvis (om man kan säga så) inte så mycket med DSV att göra, men detta är rent ut sagt fräckt!”
I DSV:s meddelande till kunderna står bland annat att ”För att klara av att möta kraven från Statens vegvesen om vinterdäck, mönsterdjup, mönsterdesign och nya kättingar på lastbil och släp, är vi tvungna att införa ett vintertillägg från den 15 november till den 31 mars 2015. Nyligen har Statens vegvesen ökat kraven att alla däck ska vara definierade som vinterdäck under denna period. DSV undersöker nu extrakostnaden som detta kommer att innebära. Om vi behöver öka vintertillägget ytterligare kommer vi att informera er om detta så snart som möjligt”.
Med tanke på att kravet på kätting under den aktuella perioden redan har funnits i väldigt många år, och att kraven på vinterdäck infördes för ett år sedan, är kundernas reaktioner ganska förståeliga. Varför ska det leda till ett vintertillägg först nu? DSV tar dessutom höjd för ytterligare tillägg om kraven som införs vid nyår (vinterdäck även på släpfordon) leder till ytterligare merkostnader.
Vi har skickat mail till DSV och frågat om samtliga transportörer har fått information om de norska lagkraven.
– Ja, vi berättar om lagkraven för våra leverantörer, svarar Frank Madsen, General Manager på DSV Road AS.
Andra frågor som vi ställde, till exempel om de tar extra betalt för att ekipagen de använder ska vara lagliga, varför tillägget kommer först nu och om vintertillägget speglar det tillägg man betalar ut till sina inhyrda åkare, fick vi egentligen aldrig några svar på.
I Norge ser man med spänning fram emot kommande vinter. För om kunderna nu måste betala vintertillägg, bör man ju rimligtvis inte behöva se några stillastående DSV-ekipage i de hala backarna. Inte heller ska vi få se några DSV-ekipage parkerade vid Statens vegvesens kontrollstationer på grund av att de saknar korrekt vinterutrustning.