DSV bekräftar för tidningen Proffs att det trailerekipage som stoppades i en av polisens rutinkontroller den 3 november också kördes på uppdrag av den danska transportjätten. Däremot anser man att tidningens artikel innehåller faktafel. Transporten utfördes inte av Intermaks, menar DSV. Polisen är av motsatt uppfattning...
I ett mejl till Proffsredaktionen skriver DSV:s vd, Magnus Malmqvist: ”DSV kan bekräfta att det är korrekt att en av DSV transporter, som dock ej utfördes av InterMaks 2020, har stoppats av trafikpolisen i en rutinkontroll den 3 november”.
Malmqvist hävdar alltså att dragbilen som artikeln ”DSV anmäls för nytt brott mot beställaransvaret” handlar om, inte tillhör Intermaks. Vi kontaktar därför polisinspektör Sune Nilsson, som står bakom anmälan, igen för att dubbelkolla de uppgifter som kommit tidningen tillhanda.
Sune Nilsson är dock säker på sin sak och berättar att bilen, enligt registreringsbeviset, ägs av Intermaks och att polisen vid kontrolltillfället stämde av chassinumret mot registreringsnumret.
Om DSV fortsatt hävdar att bilen, trots uppgifterna i registreringsbeviset, inte tillhör Intermaks lär det sannolikt kunna bli fråga om ytterligare artiklar i ämnet. Och, inte helt otänkbart, ytterligare en polisutredning.
Inte heller vad gäller själva anmälan om brott mot Yrkestrafiklagen håller DSV med polisen:
”Transporten i fråga utfördes under det så kallade kombidirektiv ((EC) 92/106) och polisen har i detta sammanhang en annan tolkning av direktivet än DSV. DSV tolkning baserar sig på bland annat på information och råd från Transportindustriförbundet. DSV har och kommer fortsatt att ha dialog med myndigheterna om detta ämne. Det är en grundläggande princip för DSV att DSV följer både nationell och internationell (EU) lagstiftning, när DSV utför transporter.”, skriver Magnus Malmqvist i sitt mejlsvar till Proffs.
I kommande artiklar kommer vi bland annat att titta närmare på de råd från Transportindustriförbundet som DSV refererar till.