Våra artiklar, som berättat om hur DSV:s förare med falskt körkort som stoppades utanför Västerås med last till ICA, har rönt mycket stort intresse bland våra läsare och även internationellt. Till exempel fick vi ett mejl från Turbo Fredriksson från Göteborg, som ville veta mer om hur polisen resonerade kring fallet.
Sune Nilsson på Trafikpolisen i Västerås, är en av de engagerade poliser som fortfarande vägrar ge upp. Han är idag glad över att artiklarna renderat intresse även i dagspressen samt webb-TV.
– Det är inte roligt att höra att vi inget gör, säger han. Polisen är bara en del i en lång kedja där alla instanser måste fungera, men gör det inte idag och självklart måste det vara frustrerande för dem som arbetar på vägen när de ser att lagens långa arm inte når alla.
Sune Nilssons engagemang är äkta och därför tvekade han inte att ta sig tid att svara på en fråga som skickats till oss av en läsare.
Turbo Fredriksson efterfrågade även åklagarens synpunkter kring detta fall, men dessa får vänta tills vi vet vart ärendet tar vägen.
Varför körde polisen godset till ICA och lämnade dragbilen inne på området? Beställaransvaret måste lyftas och om polisen omhändertagit ekipaget, hade det sänt en mycket tydligare signal. Han pekar på hur polisen i till exempel ”Pirate-Bay-fallet”, beslagtog alla tillbehör, ja, verkligen allt, som bevisunderlag, då sakerna misstänktes vara del i ett brott. På samma sätt menar vår frågeställare att även fordonet och trailern ”begått brott” och således på den grunden skulle kunna ses som bevisunderlag och kunnat beslagtas.
Hur tänkte polisen i Västerås kring detta?
Sune Nilsson kan förstå frustrationen över att de inte beslagtog ekipaget, men efter att ha undersökt möjligheterna, fann de inte lagstöd för det.
Han förklarar att om godset blir stulet, drabbar det ”tredje man”, och ansåg därför att de kunde bistå med transporten då det inte heller innebar en omväg för dem.
– Trailern kopplades av hos ICA som sedan själva fick backa till bäst de ville och dragbilen fick stå och vänta på ny chaufför. Detta hade vi gjort oavsett vilket åkeri det rört sig om.
Nilsson säger att det är ren service och påminner oss om att de måste agera professionellt mot alla, oavsett vad de själva tycker och tänker. Grundlagen kräver lika behandling av alla.
– I möjligaste mån försöker vi lagföra dem som fuskar, även de svenska aktörerna, eftersom det måste löna sig att följa regler och förordningar, säger Sune.
Att ställa vagnen utmed vägen, hade kunnat inbjuda till skadegörelse och stöld vilket måste undvikas
Han tar upp de utländska ekipagen och säger det är lätt att tro ”alla fuskar”.
– Vi måste vara medvetna om att de flesta sköter sig, säger han. Detsamma gäller de svenska ekipagen som kör utomlands.
En stor del av kontrollerna riktar sig till de utländska och Nilsson säger att det säkerligen finns ett stort mörkertal då de som ska kontrollera yrkestrafiken, är få till antalet och därmed blir risken att stoppas liten i förhållande till de förtjänster som kan finnas hos åkerierna som fuskar.
Detta förhållande måste politikerna ta till sig, anser han.
Ett prejudikat på beställaransvaret står högt på ”önskelistan” och just nu processar de mot beställaren i detta ärende och hoppas att åklagaren driver ärendet vidare för att polisen ska få klarhet i hur de kan agera ute på vägarna. Det finns mycket att ta i och emellanåt måste de inse sina begränsningar.
– Tro mig, vi gör verkligen vårt bästa, men?, avslutar Sune Nilsson på Trafikpolisen i Västerås.