Klockan blev tolv idag och då stannade tusentals lastbilar i protest mot att Sundsvalls tingsrätt friat en makedonsk chaufför som kört på falskt, bulgariskt körkort och pass. Nu hoppas branschen på ett överklagande genom att visa sitt missnöje och påkalla medias uppmärksamhet för att allmänheten ska få veta vad som pågår på våra vägar.
Tidningen Proffs har i lite över en månad, följt flera ärenden som berör utländska chaufförer och deras speditörer. Det är fortsatt ett enormt läsarintresse för fallen som handlar om olaga yrkesmässig trafik, beställaransvaret och falska handlingar. Polisen kämpar i stark motvind med ett rättsväsende som inte är riktigt anpassat till EU:s fria rörlighet över gränserna.
Genom engagerade personer i och utanför branschen, startades en namninsamling i protest mot den senaste domen. Den syftar till att synliggöra hur många det är som protesterar, men samtidigt också stötta åklagaren i fallet, Marie Reutne, att överklaga domen.
Intresset för namnlistan, som nu har snart 9 000 namnunderskrifter, har spridit sig långt ut i Europa.
Transportbranschen har traditionellt sett alltid haft svårt att enas om saker och hur man ska agera, men den friande domen blev bevisligen droppen som fick bägaren att skvimpa över. Att en utländsk chaufför ännu en gång friats trots att körkortet var falskt, får branschen att koka.
På Facebook startades till exempel ”Här stannar Sverige” och det bestämdes att från och med idag, måndag, och fyra veckor framöver, ska lastbilar stanna femton minuter klockan tolv och klockan tjugofyra varje dygn. Detta för att visa att branschen är missnöjd med olikheten inför lagen på våra vägar och för att visa att vi är en kraft att räkna med när vi står enade.
Efterhand kan denna protest komma att eskalera beroende på vad som sker till exempel med det aktuella fallet.
Transports förbundsordförande Lars Lindgren har sagt att Transport inte kan gå ut och uppmana medlemmar att stanna, men förbundet stödjer medlemmarna som gör det.
Den mediala uppmärksamheten är enorm, inte endast från svenskt håll. Till och med i den friade förarens hemland, Makedonien, har den svenska aktionen tagits upp.
– Jag har blivit uppringd av så många olika tidningar, radio och tv att jag har tappat räkningen, säger Jönköpingsåkaren Johan Kullgren, som är den som på allvar fick igång aktionen.
– Dessutom vet jag massor med andra som också blivit intervjuade under dagen, tillägger han.
Den artikel som tidningen Proffs publicerade på söndagen, som handlade om måndagens aktion, har visats för närmare 210 000 personer på mindre än ett dygn.
– Våra servrar har haft väldigt svårt för att hantera trafikströmmen, men nu har webbhotellets tekniker förhoppningsvis kommit fram till en lösning på problemet. Våra artiklar har fått ett fantastiskt gensvar. Jag känner en oerhörd stolthet över att få bevittna den otroliga sammanhållning som branschen visar prov på just nu – och för att som första branschtidning faktiskt ha tagit upp fallet som blev droppen som fick bägaren att rinna över, säger tidningen Proffs chefredaktör, Göran Rosengren.
Johan Kullgren har så klart ingen exakt uppgift om hur många kollegor som parkerade sina ekipage vid lunch idag, men tror att det handlar om minst ett par tusen.
– Det kan ha varit många, många fler.
Johan hoppas nu på ännu bättre uppslutning framöver, även om han är väldigt nöjd med dagens resultat.
Proffs har varit ute för att kolla läget på vägarna i trakterna runt Helsingborg. Strax norr om Helsingborgs södra infart träffar vi Martin Henriksson, som stannat för att protestera.
Varför stannar du idag?
– För att visa att vi kan stå enade, svarar han. Vi måste få likhet inför lagen eftersom det inte går att ha det på det här viset.
Martin, precis som resten av branschen, vill ha lika villkor att arbeta under och menar att polisen inte har det lätt.
– Det måste bli ett överklagande av den här domen, avslutar Martin Henriksson.
Aktionen har inte endast omfattat lastbilar. Mix Megapol i Göteborg uppmanade till exempel även personbilister att stanna.
Som en direkt följd av det svenska ”tilltaget” startades för en stund sedan ett liknande projekt i vårt västra grannland, ”Her stopper Danmark”.
Proffs följer utvecklingen och återkommer därmed i ämnet.