Veckorna före jul är den mest hektiska perioden för Postnord. Under tisdagen slogs tidigare paketrekord för ett enskilt dygn då cirka 455 000 paket passerade genom företagets paketterminaler i Sverige. Det är cirka 30 000 fler än det tidigare rekordet från 2012. Den stora skillnaden mot tidigare år är dock att paketvolymerna legat på en mycket hög nivå under fler veckor före jul.
Veckorna före jul ökar paketvolymerna markant jämfört med ett genomsnittligt dygn under året. Den enorma genomströmningen beror både på att landets alla butiker har bråda dagar under julen och kontinuerligt måste fylla på sina hyllor för att matcha köptrycket i julhandeln och på att svenskarna handlar allt mer julklappar på internet.
Jämfört med tidigare år har paketvolymerna legat på en mycket hög nivå sedan slutet av november. Trots det ökade under tisdagen rekordet för ett enskilt dygn då Postnord hanterade 455 000 paket. Det tidigare paketrekordet för ett enskilt dygn är från 2012 då 427 000 paket hanterades.
– Julen är utan tvekan den period på året då vi på Postnord har mest att göra, det är nu vi visar vad vi går för, säger Postnord Sveriges chef Anders Holm.
Ytterligare en förklaring till den stora volymökningen är den växande e-handeln. Under tisdagen slog Postnord också nytt rekord när det gäller varubrev. Fram till slutet av november hade svenskarna e-handlat julklappar för 1,1 miljard kronor vilket var 10 procent mer än föregående år.
Prognosen är att svenskarna kommer att handla julklappar på internet för 4,9 miljarder kronor i år. Det är en ökning med 20 procent jämfört med 2013 då svenskarna e-handlade julklappar för 4,1 miljarder kronor.
– För varje år vill fler spara tid och slippa trängas i butiker och köpcentrum under julruschen. På nätet är utbudet väldigt stort och man kan handla när man själv vill och har tid. Det är också bekvämt att få julklapparna levererade direkt hem till brevlådan, hämta ut dem hos närmaste postombud eller hemkörda av våra chaufförer, säger Anders Holm.