Alkobommarna i Stockholms Frihamn har stoppat 74 rattfyllerister i höst. Det kunde blivit fler om inte polisens bristande resurser ibland gjort att kontrollerna avbrutits.
? Det är upprörande att tvingas släppa ut alkoholpåverkade bilförare i trafiken alldeles i onödan, säger MHF:s vd Arne Winerdal.
Försöket med automatiska nykterhetskontroller i Stockholms Frihamn är en framgång. Mellan 24 september och 2 december har mer än 9 300 utandningsprov genomförts och 74 rattfyllerister stoppats från att köra ut på vägarna. Fler kunde ha stoppats men vid flera tillfällen har bommarna öppnats för fri genomfart eftersom polisen saknar resurser att ta hand om alla som blåser rött.
– Härom veckan fälldes alkobommarna upp eftersom polisen hade fullt upp med att lagföra fyra ertappade rattfyllerister. Trots att bommarna stod uppe blåste en förare ändå. Han hade långt mer än 0,2 promille i blodet, men kunde ändå köra rakt ut i Stockholmstrafiken. I sådana lägen har allmänheten svårt att förstå att polisen skyller på ”bristande resurser”, säger Winerdal.
Sedan polisen gick tillbaka till de äldre rapporteringssystemen kan det ta över två timmar att rapportera en rattfull förare. Samma uppgifter ska föras in i olika system och en del av frågorna som måste ställas är ovidkommande för rattfylleribrott.
– Vi serverar en färdig räkmacka och då borde det finnas resurser att ta hand om dem som åker fast. Det är inte de arbetande polisernas fel att det tar tid, ansvaret ligger på systemutformarna.
Bengt Svensson, kommissarie på Rikspolisstyrelsen, är medveten om bristerna i rapporteringssystemen och meddelar att myndigheten, som befinner sig i en stor omorganisering, arbetar med förbättringar. Utfallet av alkobomsförsöket är han inte sen att berömma.
– Det är en fantastisk skillnad mot tidigare när vi var i hamnen mer sällan! Det kommer aldrig bli så att vi har bemanning hela tiden, men vårt mål är att vara där mycket. Kanske blir det som ATK-kamerorna, att bommarna inte alltid är igång men fungerar i förebyggande syfte.