Klockan 12.00 i lördags stannade Sverige på flera håll. I Göteborg och Helsingborg slöt chaufförer upp för att mitt under begynnande julhandel visa allmänheten att det finns ett missnöje i branschen över konkurrenssituationen.
Och mellan Timrå och Sundsvall körde nära nog 100 lastbilsekipage i kortege, i samma syfte.
På västra sidan av Sverige, i Helsingborg och i Göteborg trotsade chaufförerna regn och isande vindar.
En salig blandning av lastbilar och personbilar drog handbromsen för att protestera mot laglösheten på våra vägar och de olika villkor som råder inom transportbranschen.
Och samtidigt som det stannades här i Sverige, vet vi att förare i ytterligare nio länder gjorde samma sak. Det senaste landet i raden att ansluta sig till ”Här stannar”-aktionen är Österrike.
Radio, tv och tidningar uppmärksammade aktionerna i Sverige. Något som välkomnas av alla som deltar i aktionen. Man ser det som en möjlighet att förmedla sitt budskap till dem som kanske främst bör känna till vad som händer med vissa delar av vägtransportbranschen. Att den utarmas av ”icke seriösa” aktörer och som på ett sätt tillåts hålla på med sina verksamheter trots att det kan gå uppenbart stick i stäv med gällande regler och paragrafer.
De mer organiserade manifestationerna har nu skett i Göteborg, Sundsvall och Helsingborg. Enligt uppgifter på Facebook, planeras en ny och kanske ännu mer omfattande manifestation den 20 december. Vi återkommer om det när vi vet lite mer.
I Helsingborg passade dr Henrik Sternberg på att slå ett slag för en ny app som lanserades under söndagen. En app där alla som stannar klockan 12 och 24 ska kunna tagga sig själva.
– Då får vi en mer rättvisande bild av hur många som faktiskt deltar, säger Sternberg.
I Göteborg delades flygblad ut till allmänheten. En av många som ställde upp för att informera var Alf Ryhn.
– Jag delade ut lappar och pratade med folk. Det är väldigt många som står på vår sida. Här stannar Sverige-aktionen verkar ha gett ett mycket bra genomslag. Det var många som ställde frågor och var nyfikna på varför vi gör det här. Vi har verkligen fått uppmärksamhet, konstaterar han.
Mellan Timrå och Sundsvall rullade en karavan med närmare etthundra lastbilsekipage. En ”konvoj” som uppmärksammades bland annat av tv-media. Och Ann-Marie ”Ammi” Ericsson, en av arrangörerna, är nöjd.
– Vi gjorde oss hörda. Politikerna börjar lyssna. Vi avvaktar resultatet, skriver hon i en kommentar på Facebook.
När lastbilarna gör sina kvartslånga stopp längs landets vägar, uppmanas chaufförerna av initiativtagaren till ”Här stannar Sverige”, Johan Kullgren, att sätta igång varningsblinkers och varningsljus för att bli sedda där de står. Nu kommer ytterligare ett tecken att hålla utkik efter – det röda bandet i backspegeln.
Alla som sympatiserar med ”Här stannar”-aktionen, uppmanas att hänga ett rött band i sin backspegel.