Den 8 december börjar "hemmafixarföretaget" Jula köra med 31,6 meter långa lastbilar. Men att få dispens har inte varit helt lätt, enligt Julas logistikchef.
På måndag börjar Jula att transportera sitt gods på 31,6 meter långa ekipage, på sträckan Falköping – Skara.
– Det har varit ett långt och träget arbete. Frågan har bland annat varit uppe på EU- och regeringsnivå, det har minst sagt varit många oväntade turer under resans gång. Men nu efter 22 månader känns det skönt att äntligen kunna börja köra, säger Lennart Karlsson, Julas logistikchef.
Det är Transportstyrelsen som nu gett dispens för de långa fordonen. Dispensen gör att Jula nu kan ha en testverksamhet som innebär en möjlighet att köra långa fordon på landsväg mellan Skaraborg Logistic Center i Falköping (Dryport Skaraborg) och Julas centrallager i Skara.
Den 8 december klockan 08.30 är det premiärtur för ”30-meterstransporterna”. Då har man också en officiell invigning, där bland annat Rickard Bergqvist, professor inom logistik och transportekonomi vid Handelshögskolan i Göteborg håller tal, efterföljande bandklippning.
Förra året lade Jula om delar av logistikflödet in till centrallagret från lastbil till tåg. I ett slag försvann 5000 årliga lastbilstransporter mellan Göteborg och Skara. Med dispensen för långa fordon nu på plats utvecklas logistikflödet från Göteborgs hamn till centrallagret i Skara ytterligare.
– Jula har investerat i lastbilar som drivs med biodiesel. Tillsammans med tågtransporterna ger det enormt stora miljövinster. Omläggning till tåg reducerade koldioxidutsläppet med cirka 80 procent. Lastbilar som drivs med biodiesel reducerar koldioxidutsläppet med ytterligare cirka 70 procent av återstående 20 procent, säger Karl-Johan Blank, Julas koncernchef och ägare.
– Dispensen som vi nu får för långa fordon reducerar koldioxiden med ytterligare med 3-4 %. Totalt har då koldioxidutsläppet reducerats så att det bara återstår 3-4 % mot den tidigare hanteringen, tillägger han.
Två 30 meter långa biodieseldrivna lastbilar kommer att gå i skytteltrafik för Jula och forskningen ska utifrån detta ”case” titta på förhållandet mellan tåg och lastbil. Inte främst utifrån en konkurrenssituation utan snarare att de båda transportsätten kan komplettera varandra.
– Genom att reducera transportkostnaden med lastbil ger det större möjlighet för andra att göra samma resa som Jula. Mig veterligen har en varuägare, som Jula är, aldrig fått denna typ av tillstånd. Vi är unika och vi skapar möjlighet till forskning och tillväxt i regionen. Det känns som en stor framgång. Jag vet att det finns många intressenter i olika branscher som står i kö runt om i Sverige för att titta på detta. Det kan bli hur stort som helst, säger logistikchefen Lennart Karlsson.
Hos Jula är man av uppfattningen att många branscher skulle kunna använda tåg mer än vad som görs idag. Ofta faller det på att lastbil ändå måste användas den sista biten från tåget till kunden. I och med dispensen för långa transporter vill Jula nu visa vägen för många andra intressenter inom näringslivet, att det finns en möjlighet att hitta konkurrenskraftiga lösningar.
– Om man gör som vi nu ska göra så löser det många knutar. Med de långa fordonen kan vi halvera transportkostnaden för lastbilstransporten eftersom vi kan transportera två 40 fots containers istället för bara en som tidigare, säger Lennart Karlsson.
Många är som sagt intresserade av att titta närmare på Julas lösning, bland annat Chalmers, Trafikverket och Handelshögskolan i Göteborg med Rickard Bergqvist, Professor inom logistik och transportekonomi, i spetsen.