Under de senaste dagarna har Statens vegvesen genomfört flera storkontroller i syfte att kontrollera efterlevnaden av den nya lagen, som kräver att alla tunga fordon i yrkesmässig trafik och som kör på de norska vägarna, ska vara utrustade med bombricka, eller autopass som är den "formella" benämningen. Ett slags elektronisk utrustning som registrerar ditt fordon när du passerar en betalstation.
Utfallet av de norska kontrollerna gav vid handen att många norska åkare försökt lura staten genom att använda autopass avsedda för personbilar.
313 norska lastbilar har ertappats. Men nu visar det sig att majoriteten av dessa trots allt har rent mjöl i påsen. Administrativa misstag hos företagen som skickar ut autopassen har inneburit att åkerierna, utan vetskap, fått fel bricka och därmed fått betala fel avgift vid bompassagerna.
Polisen har tillgång till en databas där man kontrollerar att ett autopass är registrerat. Men registret innehåller endast information om de tunga fordonens autopass, vilket betyder att de 313 fordonens pass, som hittills rapporterats, inte fanns i systemet.
– Vi reagerade på att det var så många norska lastbilar som inte hade giltiga bombrikker, berättar Ronny Lindesteg, Statens vegvesen för den norska lastbilstidningen TransportMagasinet.
– Vi ringde upp ”bomföretagen”. Då visar det sig att brickorna var registrerade på lätta fordon. Vi kunde därför inget annat än att utfärda böter.
Hos Fjellinjen, ett av flera företag som administrerar autopass, erkänner man att det har uppstått fel i en del fall. Avtal som skickat in ”pappersvägen” och inte digitalt, har bevisligen registrerats felaktigt i datasystemet.
Kommunikationschefen hos Fjellinjen, Hilde Foss, berättar att man så sent som i november i fjor korrigerat fler än 2 000 felaktiga registeringar. Men hon anser inte att det är speciellt många.
– Man måste komma ihåg att vi har 670 000 avtal, så procentuellt sett så tycker vi inte att det är så många.
Det finns en uppenbar risk att de felaktiga registreringarna även har drabbat svenska åkerier. Ett tips är att göra en extra koll mot leverantören, att du fått rätt autopass. För de norska myndigheterna är på hugget – och fel autopass kan kosta ditt åkeri stora pengar.