Den polske chauffören som nyligen ertappades i Norge och som kör för det svenska åkeriet Transscandinavian Carriers AB i Kungälv har inte alls falskt körkort. Det berättar åkeriets vd, Jonas Carlsson för tidningen Proffs.
- Det är rent skitsnack av norska vegvesendet, säger Carlsson upprört.
Det går inte att ta miste på Jonas Carlssons ilska när han ringer upp redaktionen. Han har då läst historien om hur hans polske chaufför har ”erkänt” för polisen i Norge att han hade falskt körkort.
– Det stämmer inte. Det har han aldrig erkänt. Helt enkelt eftersom hans körkort är äkta, förklarar Jonas Carlsson, som driver Transscandinavian Carriers AB i Kungälv.
Den polske chauffören fick sitta fängslad hos den norska polisen över natten innan en representant från den polska ambassaden, alternativt en tolk, tillkallad av norska polisen (chauffören är osäker varifrån representanten kom ifrån), dök upp. Men därefter gick det snabbt och snart var chauffören återigen en fri man.
– Polisen rev sönder böteslappen, men min chaufför plockade ändå den till sig, så den har vi här, berättar Jonas Carlsson som sedan tar ett foto på den och skickar till redaktionen.
Carlsson har fått rådet att stämma den norska myndigheten för att få ersättning för alla kostnader som den här historien har fört med sig. Förutom förlorade intäkter på den transport som åkeriets chaufför höll på att utföra, har det även kostat extra att få hem lastbilen.
– Jag fick ju skicka två man till Norge för att hämta bilen. Min chaufför får dessutom resa till Polen för att byta ut det giltiga körkortet till ett nytt som har all säkerhetsinformation som saknas på det äldre, berättar Jonas Carlsson som samtidigt understryker att det körkort som föraren har idag inte är ogiltigt.
Jonas Carlsson har lagt ner många timmars jobb på att ordna upp efter det som skedde i Norge. Inte minst har han fått lägga stor energi på att förklara för åkeriets kunder att hans förare faktiskt är oskyldig.
Jonas menar också att det pågår ett drev mot svenska åkerier som kör i Norge.
– Det kan man lugnt säga. Vi blir stoppade och får böter för petitesser. För precis ingenting.
– Jag har chaufförer som blivit stoppade vid gränsen och blivit beordrade av vegvesendet att lägga på alla snökedjorna. De får alltså ställa sig och lägga på sju kedjor, som kan ta två timmar. Därefter säger de att nu kan du ta av dem igen, sedan kan du åka.
Jonas Carlsson hävdar styvnackat att hans polske chaufför har körkort. Och om han har ett giltigt körkort eller inte, låter vi på tidningen vara osagt. Däremot var det inget äkta körkort som visades upp i Norge. Det hävdar Peter Ristan, polisintendent i Romerike polisdistrikt, lika envist.
– Jag har letat upp ärendet och saken är helt klar. Chauffören har i polisförhör erkänt dokumentförfalskning och falskt körkort, förklarar Peter Ristan för vår norske tidningskollega TransportMagasinet.
– Och för detta har han fått ett föreläggande på 20 000 kronor. Föreläggandet är accepterat och godkänt av den polske föraren och därmed är saken klar, tillägger Ristan.
Vi har även ringt upp Bjørn Uno Rogneby på Statens vegvesen. Han är säker på sin sak. Körkortet var inte äkta.
– Vi kontrollerade det bland annat med UV-belysning för att se säkerhetskoderna, men några sådana kunde vi inte se.
– I övrigt reagerar jag på att chaufförens arbetsgivare är så tvärsäker på att hans chaufför har ett äkta körkort. Är han expert på körkort, eller?
– Och hur många polska körkort har han sett, funderar Rogneby.
Den polske chauffören har berättat för sin arbetsgivare att polisen rev sönder föreläggandet framför ögonen på honom, som ett bevis på att saken skulle vara ur världen. Den inbetalningslappen hade han fått av Statens vegvesen.
– Ibland skriver vi ut inbetalningsblanketter. Vi gör det för att underlätta för chauffören att betala. Vi har ju ett kontonummer där pengarna ska sättas in, men i det här fallet tog polisen med sig chauffören. De har sannolikt kommit överens om ett annat sätt att betala in pengarna, säger Rogneby.
På internet kan man via Prado, en hemsida som EU har skapat, se hur olika länders ID-handlingar ska se ut och vilka säkerhetsfunktioner som ska finnas på dem. På den sidan kan vi läsa att det körkort som den polske föraren visade upp i Norge, lanserades år 2004. Det ska därmed innehålla säkerhetsdetaljer som kan ses med hjälp av UV-belysning. Något som chaufförens körkort saknade enligt Bjørn Uno Rogneby.