Den polske chauffören saknade ett korrekt ifyllt fraktdokument. Han valde då att förfalska handlingen, något som kom att stå honom dyrt.
När inspektörerna från norska Statens vegvesen på Jessheims kontrollerade det polska trailerekipaget från Be-Ma Transport, som var på väg med fisk från Hitra till Gardemoen, verkade allt vara i sin ordning.
Chauffören kunde uppvisa dokumentation på inkommande last till Norge och det såg ut som att den pågående transporten var en fullt laglig cabotagetransport.
Men när inspektören bad om att få titta på fraktsedeln på den norska inrikestransporten blev det problem. Frakthandlingen var väldigt bristfälligt ifyllt.
– Det är ett krav att kunna visa dokumentation på varje enskild cabotagetur och här fattades väsentliga uppgifter om transportör och så vidare. Chauffören fick därför besked om att detta var att anse som en olaglig cabotagetransport, förklarar Bjørn Uno Rogneby, inspektör vid Statens vegvesen i Jessheim.
Om en transport blir ertappad med att köra olaglig cabotagetransport är det egentligen inte chauffören som blir straffad, det är åkeriet. I det här fallet skulle det visa sig att chauffören lyckades veckla in sig i problem som han egentligen inte hade från början.
Han gick nämligen tillbaka till lastbilen och ”hittade” en CMR-fraktsedel som han hävdade tillhörde den aktuella transporten. Det konstiga var att det var samma namnunderskrifter på både avsändaren och speditören.
– Vi frågade om han hade skrivit fraktsedeln själv, vilket han nekade till. Men när polisen förhörde honom, erkände han förfalskningen. Det som från början var ett cabotageärende blev därmed istället en anmälan om dokumentförfalskning, berättar Rogneby för norska TransportMagasinet.
Det blev en mycket dyr affär för den polske chauffören. En snabb rättsprocess resulterade i böter på 20 000 norska kornor samt utvisning från Norge. Sensmoralen i den här historien är att ha ordning på dokumenten. Och har man inte det så lönar det sig inte att förfalska dem.