TRANSPORTFUSKET I FOKUS
I nästa nummer av Proffs avslöjas samtliga personer och företag vid sina rätta namn, som hittills har figurerat i våra artiklar. Men vi har mängder med annan information som innebär att vi kommer att följa upp med fler intressanta artiklar.Fotograf: Göran Rosengren I nästa nummer av Proffs avslöjas samtliga personer och företag vid sina rätta namn, som hittills har figurerat i våra artiklar. Men vi har mängder med annan information som innebär att vi kommer att följa upp med fler intressanta artiklar.Fotograf: Göran Rosengren

Efter PROFFS avslöjande:

Fraktmäklare avbryter samarbete med fuskande speditör

En stor fraktmäklare, som bland annat köper upp transporter åt ett multinationellt företag i läkemedelsbranschen, avbryter nu allt samarbete med den speditör som figurerade i vår artikel om den lettiske chauffören "Andy". Detta som en direkt följd av tidningen Proffs avslöjande. I nästa nummer (papperstidningen) av Proffs, avslöjar vi samtliga namn på både företag och personer som hittills figurerat anonymt i den här följetongen. Och fortsättning följer...

Den 21 februari publicerade vi artikeln ”Andy – en bricka i ett organiserat brottsupplägg”. Tidningen Proffs har en uttalad strategi att framöver lyfta fram transportköparna i ljuset och låta dem stå till svars för olagliga transporter som ertappas längs våra svenska vägar.

Det vore dock en lögn att påstå att vårt arbetssätt tas emot med öppna armar och applåder av alla inblandade. Men det finns undantag. Som det läkemedelsföretag som nu fått en av de större fraktmäklarna att avbryta samarbetet med Göteborgsspeditören som figurerar i artikeln om ”Andy”.

Läkemedelsföretaget köper centralt upp transporter via en fraktmäklare, som enligt uppgift har haft ett samarbete med Göteborgsspeditionen i tio år, bland annat för att ta hand om inkommande gods till Sverige, till exempel för läkemedelsföretagets räkning.

Hos läkemedelsföretaget tog man direkt tidningen Proffs uppgifter på allvar.
– Våra transportörer ska självklart följa alla lagar och regler. De ska köra lagligt, följa arbetsrättsliga regler, betala sina skatter och hålla körtider, förklarar man via mail.

– (Speditören) hävdar till vår leverantör, (Transportmäklaren), att de inte har brutit mot reglerna vilket vi har bett dem bevisa.

Efter några dagar återkommer läkemedelsföretagt till tidningen Proffs: 
– (Transportmäklaren) har avbrutit allt samarbete med (Speditören) på grund av att de brutit mot specifika klausuler i avtalet om cabotageregler och (Speditören) har inte levt upp till våra förväntningar på dem och hur verksamheten ska bedrivas, meddelar läkemedelsföretaget talesperson.

I nästa nummer av Proffs drar vi slöjan av företagen i den här delen av historien. Vi berättar vem transportköparna är och vi namnger så klart också speditören i fråga. Därefter kommer vi att följa upp med ytterligare ett antal artiklar om de övriga transportköparna och speditörerna som också har skickat gods med det estländska åkeriet som ”Andy” kör för.

Tycker du att vi på tidningen Proffs skriver om sådant som berör och intresserar dig? Genom att prenumerera är du med och bidrar till vårt arbete mot den osunda konkurrensen i din bransch. Prenumerera du också!

TIPSA PROFFS!

Har du tips på aktörer i branschen som kan misstänkas köra olagligt? Skicka det till oss på adressen red@vagpress.se. Självklart får du vara anonym!

Om artikeln

Publicerad: 2015-03-13 14:44
Kategori: Nyheter
Taggar: Olaga cabotage Osund konkurrens Schysta villkor