Sedan i söndags, den 1 mars, har polisen fått möjlighet att klampa fordon för att förhindra fortsatt färd. Men mediarapporteringen, både före och efter den 1 mars har mest handlat om att klampningsutrustningen saknas ute på kontrollplatserna.
Men så är det inte längre ? åtminstone inte i Helsingborg.
Vi har passerat det ”magiska datumet”, den 1 mars, då polis och tull fick rätt att ”klampa” lastbilar för att på så sätt hindra fortsatt färd.
Massmedia hängde genast på. Det är säljande att visa stora tunga lastbilar med en klump på framhjulet och förklara att den vansinnigt farliga yrkestrafiken nu ska stoppas.
Branschen har längtat efter datumet och i smått euforiska ordalag lyft fram klampningen som vägtransportbranschens frälsning och räddare.
Just därför blev tongångarna genast de omvända när det framgick att några klampningsverktyg inte står till polisernas förfogande.
När ventilhattarna, som släpper ut luften ur däcken om fordonet rullar, presenterades tog vågen av hurrarop vid igen.
Men nu kan Proffs meddela att trafikpolisen i Helsingborg fått den ”riktiga” klampningsutrustningen. De har även tillgång till ”ventilhattarna”.