Chauffören i det litauiska trailerekipaget blev stoppad av Statens vegvesen i norska Jessheim. Det avslöjades att färdskrivaren kunde styras och därmed manipuleras med fjärrkontroll. Nu är föraren utvisad från Norge, böter utskrivna och dragbilen konfiskerad av den norska staten.
Det har varit en smått hektisk vecka för manskapet på kontrollstationen i norska Jessheim. Tidigt i måndags morse tog de in ett litauiskt trailerekipage för rutinkontroll. Det blev starten en på ett spektakulärt ärende för de norska myndigheterna som sannolikt kommer att sluta i rättssalen.
– Vi hade varit ute på ”flygande patrullering” natten mot måndag. När vi kom till kontrollstationen vid Jessheim bestämde vi oss för att tända upp kontrollskyltarna, berättar Bjørn Uno Rogneby på Statens vegvesen.
– Erfarenhetsmässigt har det visat sig att vi hittar mest om vi inte kontrollerar på fasta platser vid fasta tider.
Rogneby berättar att det vid halv sextiden rullar in ett litauiskt ekipage från E6.
– Det är en bit att köra från E6 upp till kontrollplatsen, men det här ekipaget tog väldigt lång tid på sig att komma fram till oss.
– Vi blev så klart misstänksamma och funderade på vad han hade sysslat med. Då det visade sig att hans färdskrivare stod på vila då han kom fram, misstänkte vi att han hade en magnet på växellådan.
Inspektörerna tog in bilen, en Volvo FH av 2014 års modell, i besiktningshallen. De letade länge och väl efter magneten, utan att hitta någon. De såg inte heller några spår som kunde avslöja att det suttit någon magnet som blivit avlägsnad.
– När klockan närmade sig åtta på morgonen, och vi fortfarande inte hade hittat något som kunde orsaka felvisningen i färdskrivaren, tillkallade vi polisen, förklarar Rogneby.
Då inspektörerna trots sitt idoga letande inte fann någon magnet, misstänkte det ett mer avancerat fusk. Något som polisen snart avslöjade.
När polisens tungbilsgrupp kom till platsen, tog de föraren med sig till förhör. Men han var inte speciellt talför.
– Vi har ju misstänkt att det finns avancerade lösningar för att manipulera färdskrivare. Och kanske skulle vi hitta svaret den här gången, funderade Jørn Dalen vid polisen.
– Vi beslutade oss för att leta igenom hytten och då hittade vi en fjärrkontroll märkt med ”A” och ”B”. Chauffören hävdade att han inte visste något om den. När vi tryckte på knapparna började det hända saker på färdskrivaren, förklarar Jørn Dalen.
Chauffören greps och lastbilen forslades till Volvos verkstad för demontering. Där fann man en mycket professionell utrustning som man kopplat in i fordonets elektronik.
Utrustningen kunde sätta färdskrivaren i ”vila” eller i ”annat arbete”, men i motsats till ”magnetmetoden” kopplade denna lösning inte bort säkerhetssystem som till exempel ABS-bromsarna. Men istället satte den andra funktioner ur spel, som till exempel kilometerräknaren på instrumentpanelen.
– Det är ingen amatör som har knåpat ihop den här lösningen hemma i sitt garage, det ser snarare fabriksmonterat ut och monteringen är professionellt utförd, konstaterar Dalen.
– Inga spår sattes i fordonsdatorn och inga felkoder dök upp. Detta är ren svindel och vi antar att fler använder motsvarande system.
– Vi har länge förvånats över hur utländska ekipage har genomfört körningar i 28-dagarsperioder utan så mycket som en minuts överträdelse på kör- och vilotiderna. Helt enkelt för bra för att vara sant, tillägger Jørn Dalen.
Polisen ser allvarligt på avslöjandet. Genom att manipulera fordonet på det här sättet är det inte endast kör- och vilotiderna som man fuskar med. Det är även ett slags bedrägeri mot leasingföretag och (i det här fallet) Volvos garantisystem, olagligt cabotage och försäkringsbedrägeri.
Chauffören har fått en bot på 12 000 norska kronor och är utvisad från Norge i två år. Han är redan förpassad ur landet. Dyker han upp inom två år, sätts han i fängelse i elva månader.
Åkeriägaren har fått böter på 50 000 norska kronor. Dragbilen har återställts men är nu konfiskerad av den norska staten.
– När åkaren blev informerad om avslöjandet blev det rabalder. Han har ännu inte accepterat böterna och det faktum att den norska staten har beslagtagit hans bil, så ärendet lär sannolikt sluta i rätten, säger Dalen till norska TransportMagasinet, tungt.no.
Att en lastbil blir konfiskerad av staten i Norge hör inte till vanligeheterna. Enligt Tungt.no är detta troligtvis första gången.
Det litauiska transportföretaget kör en hel del i Norge men tillhör inte någon av de större aktörerna. När det stoppades körde det på uppdrag åt en stor norsk aktör som också har filialer utanför landets gränser.