Ett ekipage från Vlantana, lastat med lax, körde i förra veckan av vägen vid Troms i Norge. Nu bor den litauiske föraren i det som återstår av lastbilshytten.
Som bekant har det varit en hel del snack om social dumpning de senaste åren. Oftast handlar det om chaufförer i östeuropeiska bilar som utsätts för denna moderna typ av slavhandelsliknande behandling. De jobbar för småpengar, bor i flera månader i sina bilar och generellt lever de en vardag långt från den standard som vi nordbor är vana vid. Vi i Norden är ju förskonade från det livet. Trodde vi…
Vlantana Norge AS är ett norskt företag, ägt av Vlantana i Litauen. På sina hemsidor berättar företaget att man har 150 anställda, 850 dragbilar och 1 000 trailers. I Norge har man 40 trafiktillstånd.
I slutet av förra veckan var en av de norska bilarna inblandad i en trafikolycka. Ekipaget, som enligt uppgift var lastat med lax, körde av vägen i närheten av Skibotn i Troms och både dragbil och trailer fick stora skador.
En norsk bärgare rekvirerades för att ta hand om vraket. Lasten ska enligt våra källor ha blivit omlastad och bortforslad för destruktion.
Lastbilsekipaget ställdes sedan upp vid centrum Skibotn, på en tomt som tillhör bärgningsföretaget.
Chauffören har fått tejpa igen hålen efter de krossade fönsterrutorna och han bor nu i vraket. Och det har han gjort sedan föregående helg.
– Bilen läcker diesel, men det måste finnas lite kvar i tankarna för chauffören har motorn igång lite då och då. Troligtvis för att få värme i hytten, berättar yrkeschauffören Charles W. Nyheim till norska nättidningen Tungt.no.
– En natt hade chauffören sällskap av en kollega som parkerade vid sidan av hans krockade ekipage. Där han står uppställd finns inga tillgångar till sanitära faciliteter. Det är väl därför det står en spann utanför hytten, där han kan göra sina behöv, tillägger Nyheim.
Det här är inte första gången vi hör talas om utländska förare som tvingas bo i krockade bilvrak. Men det är första gången vi hör talas om att det gäller en chaufför i en norskregistrerad bil. Detta kan ju uppfattas som ovärdigt för de flesta av oss, men enligt Vladas Stoncius, vd på Vlantana Norge, är detta något som chauffören själv har valt.
– Trots att lastbilen blev skadad, fungerar den tekniska delen av bilen som är knuten till levnadsvillkoren. Motor och värmare fungerar. Chauffören får ersättning som ska räcka till att bo på hotell och köpa mat. Men beslutet vad han vill göra med pengarna är hans eget. Och han bestämde sig för att bo kvar i hytten, skriver Stoncius i ett mejl till redaktionen.
Han förklarar också att där är några saker som gör att bilen fortfarande står kvar där den gör. Det gäller delar som Stoncius menar att Volvo Action Service inte har kunnat skaffa fram på två veckor, men som Vlantana själv har lyckats ordna fram snabbare.
– Teknikerna kommer att fixa bilen. De nödvändigaste delarna kommer snart fram, avslutar Vladas Stoncius.
Och under tiden bor chauffören kvar i lastbilen bakom köpcentrat i norska Skibotn.