En webbaserad tjänst som gör transporter både smidigare och snabbare, kan det var något? Det tycker LUP Technologies AB som står bakom webbtjänsten lupnr.se, som har potential att sänka fraktkostnaderna med upp till 20 procent.
– Jag skulle vilja kalla link up point, LUP, för en ny informationsstandard för lastbilstransporter. Där en GPS visar lastbilschauffören vägen mellan punkt A och punkt B så berättar LUP desto mer om A och B i detalj. Till exempel vid vilken tid en container ska hämtas upp och var den står, säger Jakob Armö, vd och grundare av LUP Technologies AB.
Han och medgrundaren Eric Hörberg har båda en bakgrund från KTH. Jakob har en masterexamen i logistik från lärosätet medan Eric för närvarande studerar till en master i ämnet maskininlärning.
Mer detaljerat fungerar LUP så att en typisk kund, säg exempelvis pappersbruket i Piteå, mejlar nödvändig information inklusive godsmottagningens mobilnummer till LUP. Ett lupnr skapas sedan med den informationen – till exempel lupnr.se/11606 – som kan vidarebefordras till transportör för exakt information om stället där lasten ska hämtas eller lossas. Klart!
– Idén till LUP kommer från tiden före och under KTH-studierna då jag jobbade som just lastbilschaufför. Det var särskilt en varm och stressig sommar i Oslo jag minns extra väl. Jag lämnade och hämtade last på olika platser som jag tidigare inte varit på. Det blev rätt många resor i lastbilen runt lagerbyggnader för att hitta rätt lastkaj. Det blev också mycket springande fram och tillbaka samt runt olika lagerbyggnader, säger Jakob Armö.
Det är alltså tydligt att information om ställena där last ska hämtas eller lämnas ofta är mycket viktig för att allt ska flyta på smidigt. Det kan dels handla om statisk information om rutiner runt säkerhet och lastning samt lastbryggor, men också dynamisk information om vilken tid lasten finns att hämta. Med LUP blir det enligt upphovsmännen lättare att styra flödet till och från anläggningen i fråga, som exempelvis pappersbruket i Piteå i exemplet ovan.
– Information är en ytterst viktig komponent när det kommer till logistik. Även små misstag kan få stora konsekvenser. Nordisk forskning från Chalmers, Lunds universitet och NTNU i Trondheim visar att upp till 25 procent av lastbilschaufförens arbetstid ägnas åt icke värdeskapande aktiviteter. Med hjälp av en studie riktad direkt till lastbilschaufförer kan vi se att det finns en potential att sänka fraktkostnaderna med upp till 20 procent genom att använda LUP, säger Jakob Armö.
Han tillägger att även de allra, allra duktigaste chaufförerna med den bästa lokalkännedomen förlorar viktig arbetstid genom bristfällig information.
– Ett större åkeri skulle kunna höja vinstmarginalen med en halv procentenhet, vilket är fantastisk i en sådan lågmarginalbransch som logistik är, säger Jakob Armö och menar vidare att LUP idag fungerar utmärkt med ytterst få medel. Endast tillgång till en mobiltelefon med webbläsare behövs.
Inom kort kommer dock LUP Technologies AB att släppa en app för att ytterligare förenkla användningen av tjänsten.
– Vi har en dialog med de stora transportföretagen, bland andra DHL och Schenker, och typiska kunder återfinns i basindustrin. Det kan vara hamnar, kombiterminaler och verkstadsindustri. De som köper lastbilstransporter är våra främsta kunder, men vi jobbar med alla aktörer i hela den logistiska kedjan inklusive lastbilschaufförer, berättar Jakob Armö.
Han tillägger att samtidigt som tillverkningsindustrin blivit bättre på produktivitet, det vill säga fler produkter till lägre kostnader, så har inte transportbranschen hängt med.
– Det är synd, för kedjan är inte starkare än sin svagaste länk, säger Jakob Armö.
LUP Technologies AB har fått hjälp av KTH:s studentinkubator Student Inc samt KTH Innovation.