Trots att den makedonske chauffören fick order om att stanna kvar på Statens vegvesens kontrollplats på Svinesund, valde han att köra därifrån. Han körde till Sverige, där han fick nya transportuppdrag ? trots allvarliga brister på dragbilen. Men i Helsingborg blev det stopp för fortsatt färd. En månad efter händelsen i Norge.
Den 26 april stoppar bilinspektörerna på Statens vegvesen i Svinesund ett ekipage med bulgariska registreringsskyltar. Den gamla Volvon pekade ut sig själv som en värdig kandidat för flygande inspektion. Vilket skulle visa sig stämma.
– Vi körde ekipaget på bromsprovaren. Första axeln bara högg till, hastigt och obehagligt, medan den andra axeln hade dålig bromskapacitet, berättar Bent Müller på Statens vegvesen i Svinesund för tungt.no.
– ABS:en fungerade inte heller. Och på ett av drivdäcken stack kordväven ut. Ovanpå alltihop läckte bilen diesel och en av tvärbalkarna var spruckna.
Bent Müller lät chauffören följa med under tiden bilinspektörerna undersökte ekipaget. Allt för att han inte skulle tro att inspektörerna ”hittade på” fel.
– Efter ett tag bad han mig att inte kontrollera mer på bilen. ”No more sir, no more”, sa han flera gånger.
Chauffören fick besked om att inte köra vidare förrän han åtgärdat fordonets brister. Eftersom bilen läckte diesel, fick han order om att parkera på ADR-parkeringen intill vegvesendet. Och som ”säkerhet” för att chauffören skulle stanna kvar på platsen, tog inspektörerna hand om hans körkort, fordons- och frakthandlingar.
Trots det, väljer han att avvika från kontrollplatsen i Svinesund. Men säg den glädje som varar. En månad senare stoppas han av trafikpolisen i Helsingborg. Och tidningen Proffs är på plats. Chauffören låter sig intervjuas. Han heter Ljupcho Dukandinovski och kommer från Makedonien i forna Jugoslavien.
Vår första fråga till honom är ganska självklar: Trodde du att det var okej att avvika från kontrollplatsen på Svinesund den 26 april?
– Det fick jag antagligen inte, svarar han kort.
– Men vad ska jag göra? Jag måste tjäna pengar. Jag har nyligen köpt den här dragbilen, berättar Ljupcho.
Dragbilen som han köpt är en orange Volvo FH av 2001 års modell. Den ser ut att ha varit med om det mesta och på den svenska marknaden hade den antagligen inte varit värd ens skrotpriset. Men för Ljupcho handlar det om en stor investering.
– Jag ska betala 10 000 euro för den. Hade jag haft pengar så hade den kostat 7 000, men nu har jag den på avbetalning.
Avbetalningen görs till bilens förre ägare, Imperial Shped i Bulgarien, där Ljupcho varit anställd. Rent formellt är han fortfarande anställd hos Imperial eftersom ägarbytet inte sker förrän dragbilen är fullbetald. Imperial är för övrigt ett dotterbolag till Emsa Sped, med huvudkontor i Makedonien.
När vi pratar med Ljupcho får vi veta att han egentligen aldrig haft någon längtan efter att bli vare sig chaufför eller åkare. Han är utbildad akademiker och tidigare, före Balkankriget, arbetade han som språklärare i sitt hemland.
– Jag är egentligen tysklärare. Men efter kriget minskade efterfrågan på lärare av någon anledning och lärarnas löner sjönk. Idag tjänar en lärare lite drygt 200 euro i månaden.
Nu står alltså den före detta tyskläraren intill sin slitna dragbil på en industrigata i utkanten av Helsingborg. På vänster framhjul sitter en gul ”klamp”. På trailern ligger 23 ton granit, som egentligen borde ha varit framme hos kunden i Danmark vid det här laget.
Den främsta anledningen till att polisen stoppade honom var att bilen råkat ut för någon form av motorproblem.
– Vi fick syn på honom på E6. Det gick väldigt sakta, aldrig över 40 km/tim, ibland så långsamt som 3 km/tim, berättar trafikpolis Richard Karlsson.
Så snart polisen fått stopp på Ljupcho, inledde bilinspektörerna Stefan Lovén och Lars-Olof Tuvesson en flygande besiktning. Genast upptäcktes att den 23 ton tunga granitlasten var helt osäkrad.
– Inte ett enda spännband. Nu har han lagt på fem stycken men det är långt ifrån vad som behövs, förklarar Lovén.
– Vi har räknat ut att det behövs 37 band. Färre om han förstänger godset framåt, tillägger kollegan Lars-Olof Tuvesson.
Den osäkrade lasten är en trafikfara av stora mått. Men det fanns fler brister.
– Obesiktigad färdskrivare. Ingen plombering på växellådan, inget förar- eller transporttillstånd. Och vägavgiften är inte betald. Bland annat, konstaterar Tuvesson.
En slagning i polisens databas visar att samma bil har varit föremål för kontroll i Sverige tidigare.
– Då handlade det till exempel om obesiktigad färdskrivare och anmärkning på fordonets bromsar.
Polisen i Helsingborg väljer att klampa Ljupchos bil eftersom han saknar både förar- och transporttillstånd.
– Med tanke på att han för en månad sedan har avvikit från kontrollplatsen i Norge, misstänkte vi att han kunde göra det även i det här fallet, förklarar Richard Karlsson.
Polisen utfärdar även böter till Ljupcho på sammanlagt närmare 10 000 kronor. De vänder bokstavligt talt ut och in på Ljupchos kreditkort och vrider på så sätt ur de sista 5 000 kronorna från hans konto.
– Det resterande beloppet får han ett inbetalningskort på, förklarar Stefan Lovén.
Ljupcho får inte lov att utföra transporter i EU. Han tvingas därför veva av trailern som speditören Freja får ordna någon annan dragare att hämta. Ljupcho tänker resa hem till Makedonien, men först ska han åka till en verkstad och fixa motorn och besiktningen av färdskrivaren.
Tänker du fortsätta som åkare?
– Det måste jag verkligen fundera på. Jag reser hem nu, avslutar han och hoppar in bakom ratten i sin dragbil.
Även om Ljupcho nu planerar för sin hemresa, är det rättsliga efterspelet inte helt avgjort. För svensk del handlar det om att driva in det resterande bötesbeloppet. I Norge har man inte beslutat sig för hur man tänker agera.
– Saken är inte klar och vi överväger att göra en anmälan mot chauffören, avrundar Bent Müller.
Varför tilläts Ljupcho lämna granitföretaget utan att lägga ett enda spännband på lasten? Och vad har speditören att säga till sitt försvar?
Under fredagen, den 29 maj, återkommer vi med en uppföljande artikel.