Vid en presentation i Stuttgart under måndagen visade Mercedes sitt nya hjälpaggregat för temporär allhjulsdrift. Systemet kallas HAD vilket står för Hydraulic Auxiliary Drive - hydraulisk hjälpdrift.
Det består av hydrauliska navmotorer i framaxeln som föraren kan koppla in vid behov av tillfälligt ökad dragkraft. Som till exempel vid anläggningskörning på löst underlag i grusgropar. Speciellt vintertid kan HAD ge klara fördelar vid igångsättning på halt underlag.
Driften kan hållas inkopplad upp till 30 km/tim då den frigörs. HAD är tänkt att användas i förening med den automatiserade växellådan PowerShift men kan även levereras tillsammans med klassisk manuell låda.
Den hydrauliska framhjulsdriften är i första hand framtagen för Mercedes tunga Arocsserie men kan även beställas till både Actros och Antos för exempelvis distributionskörning norr om Dalälven.
Huvudkomponenterna i Hydraulic Auxiliary Drive består av en högtryckspump som är förbunden med framaxeln. Denna har hydrauliska navmotorer inbyggda i framhjulen.
De hydrauliska komponenterna är sammanbundna med hydrauliska ledningar med olika tryck. Framaxelns kombinerade effekt är 110 hk (80 kW) och ett maximalt oljetryck på 450 bar. HAD väger cirka 400 kg vilket är en viktbesparing med nästan 600 kg jämfört med en mekanisk konstant inkopplad framhjulsdrift.
Enligt Mercedes kan bränslebesparingar på upp till 10 procent uppnås.
I skrivande stund provkör vår tekniske redaktör, Sven-Erik Lindstrand, HAD-utrustade Mercedeslastbilar och vi återkommer med en provkörningsrapport i Proffs nr 6-2015.