Mötande bilar fick bromsa kraftig och fordon väjde till höger och vänster när trailerekipaget trängde sig förbi i kön som bildats efter en specialtransport.
Mitt på dagen, torsdagen den 11 juni, körde taxiförare Per Axner en nyopererad patient på riksväg 26 mellan Jönköping och Falköping. Det hade bildats mycket lång kö på grund av en lång specialtransport som körde i circa 60 km/h.
I backspegeln får Axner syn på en lastbil som tränger sig förbi i kön.
– Jag ser hur resterande trafik måste väja åt både höger och vänster och göra kraftiga inbromsningar, berättar Axner som tycker lastbilschauffören struntade i andra trafikanters säkerhet.
Den annars glade Axner har nu tappat humöret och fortsätter koncentrera sig på vad lastbilen ska hitta på härnäst.
Detta beteende tänkte Axner inte låta passera obemärkt och lyckas notera såväl den bulgariska dragbilens registreringsnummer samt det på Frejas trailer. Senare skriver han ett brev till Frejas kontor i Jönlöping för att berätta om händelsen.
I brevet redogör Axner för det han upplevt och frågar om beteendet är något Freja stöder och om de tänker vidta lämpliga åtgärder mot förarens farliga trafikbeteende.
– Jag skrev att jag ville ha någon form av kvittens på att de agerar för att stävja den här formen av beteende, säger Axner som även lämnade sitt telefonnummer.
Proffs tar kontakt med Niklas Blomberg, platschef på Freja i Jönköping, som ännu inte läst något brev, varför vi skickar det till honom direkt.
Har ni någon policy att följa upp klagomål som dessa?
– Absolut har vi det, svarar han och berättar att han, när han fått mejlet, kontaktat Axner.
Blomberg har även kontaktat åkeriet för att få en förklaring eftersom det inte är något de kan acceptera.
– Vi kommer att göra en uppföljning med åkeriet, understryker Blomberg och säger också att de är tacksamma för denna typ av komplett information med bland annat registreringsnummer, vilket gör det lättare för dem att följa upp saken.
Tillbaka till Axner igen. Niklas Blomberg ringde dig, blev du förvånad?
– Egentligen inte eftersom jag förväntade mig ett svar, säger Axner och bekräftar det Blomberg svarat i vårt mejl.
Dessutom hade Axner med Blomberg tagit upp kopplingen han gör mellan svensk trailer, bulgarisk dragbil och lönedumpning.
– Jag sade att jag även är en del av Här Stannar Taxi för Sverige och att de ska veta att de har ögonen på sig, avslutar en nöjd Per Axner.