Den turkiska transportören Ekol kör dagligen med ett stort antal dragbilar i svensk inrikestrafik. På trailrarna ligger ofta gods från bland annat klädjättarna Lindex och KappAhl.
Konceptet skulle kunna rymmas inom kombidirektivet, om det inte vore för en liten detalj. Bilarna är registrerade i Turkiet ? som inte är medlemmar i EU.
Via kombiterminalen i Malmö och hamnarna i både Malmö och Göteborg, rullar dagligen mängder med import- och exportgods in och ut ur Sverige. En av transportörerna är turkiska Ekol, som enligt insatta källor sägs ha ett femtontal dragbilar stationerade vid dessa knutpunkter. Bilarna drar de ankommande trailrarna till sina slutdestinationer, för att därefter lasta upp enheterna på nytt och ställa av dem för vidare transport ut i Europa.
Konceptet skulle kunna rymmas inom kombidirektivet, om det inte vore för en liten detalj. Bilarna är registrerade i Turkiet – som ju inte är medlemmar i EU.
– I höstas slog Polisen till och stoppade två Ekol-ekipage som hindrades från fortsatt färd, berättar vår källa, som vi kallar Sven.
I slutet av mars togs ytterligare en av Ekols bilar, som rapporterades för olaga yrkesmässig trafik. Även en anmälan för brott mot beställaransvaret upprättades av trafikpolisen i region syd.
– Jag har pratat med några chaufförer och de berättar att de befinner sig i Sverige i tre månader åt gången och att de sedan byts ut, förklarar Sven.
I Sverige marknadsförs och säljs Ekols transporttjänster av Greencarrier AB med säte i Göteborg och bland slutkunderna finns flertalet kända svenska företag som till exempel klädjättarna Kapp-Ahl och Lindex.
När Proffs tar kontakt med de inblandade såsom myndigheter, transportköpare, åkeri och speditör, blir det lite som att röra runt i en myrstack. Vissa vill prata med oss – andra inte.
Hos klädjättarna blir man mest förvånad. Hos KappAhl verkar man inte förstå vad som hänt. Lindex däremot erkänner till en början att man känner till problemen med Greencarriers upplägg. Strax därpå, när pressansvarig hos Lindex tar kontakt med Proffs, blir svaret ett annat. Plötsligt förnekar man all kännedom om att upplägget skulle vara tvivelaktigt. Man säger sig också vara tacksamma ”för att Proffs hörde av sig”.
En del av det som tidningen Proffs har grävt fram, har nyligen också ”avslöjats” av ett par större morgontidningar.
– Vi på Proffs är av åsikten att om vi nämner ett företagsnamn i en text, hör det till god journalistisk ton att också låta representanter hos respektive företag få komma till tals för att ge sin syn på saken, förklarar Göran Rosengren, chefredaktör på Proffs.
– Det är uppenbart att dagspressen resonerar annorlunda, avslutar Rosengren som lovar ett uttömmande reportage i nästa pappersutgåva, som utkommer den 26 juni (nr 6-2015).