Ecotrans har sällan figurerat negativt i media med bristfälliga fordon och nu har det skett två gånger på relativt kort tid. Falskt körkort första gången och nu en dragare med, enligt polisen, svetsade bromsskivor. Är detta något vi ska börja vänja oss vid även med Ecotrans?
Den 21 april stoppades ett Ecotransekipage i Norge där föraren hade falskt körkort. Samarbetet avbröts med den bulgariske underleverantören.
Den 29 maj var det dags i Norge igen då en slovakisk dragare, som ägs av LS Transport, stoppades med bromsskivor vars värmesprickor svetsats.
Vice vd Sören Skive på Ecotrans i Malmö, tar detta på stort allvar och menar att även om företaget vuxit de sista åren med 200 bilar, är det inte acceptabelt att underleverantörerna inte uppfyller avtalen de ingått med Ecotrans.
– Vi konkurrerar med kvalitet och jobbar dagligen för att vara ”bäst i klassen” och vi har redan fått utmärkelser för detta, säger Skive. Och då finns det inte plats för dylikt.
Ecotrans motiverar sitt pris mot kunden med att arbeta för kvalitet, bättre förhållanden för underleverantörerna och det är inte helt lätt i skuggan av stora speditörer som konkurrerar med volym och lågt pris och där ”fel” som uppstår, inte har så stor betydelse utan mer är förväntat och kalkylerat för.
– I ett serviceföretag ska kvaliteten, pålitlighet, enkelhet och kompetens vara de huvudsakliga konkurrensfaktorerna eftersom det leder till en bättre situation för alla, inte minst på vägarna och för miljön, säger han och tillägger att de är medlemmar i Q3 som är ett svenskt forum för hållbara transporter.
Förra gången sade ni upp avtalet med underleverantören. Hur blev det denna gång?
– Vi hade omgående telefonmöte med LS Transport och ställde dem till svars inför det ingångna avtalet, berättar Skive. De har också fått en skriftlig varning.
Varför tror du att ni på detta sätt synts mer nu än tidigare.
– Dels har vi ju vuxit och har cirka 400 bilar i Norge varje vecka, säger Skive. Det och att norska polisen nu har skärpt sina kontroller, har säkert bidragit till detta.
Han säger ändå att de aldrig förr har haft så stor kontroll på företagets verksamhet som de har nu, trots expansionen och det största antalet bilar de någonsin haft.
– Att ha sitt företagsnamn i stora bokstäver på trailers har både för och nackdelar, säger Skive. Därför är det så viktigt att synas på ett positivt sätt och det omfattar även våra underleverantörer varför vi ser mycket allvarligt på den här typen av händelser.
Att få sitt företagsnamn i negativt fokus, ter sig uppenbarligen mer kännbart än böter, vilket öppnar för funderingar kring sanktionsavgifternas egentliga betydelse.
Åkeriet å sin sida, hävdar bestämt att polisen gjort en felbedömning vad svetsningen anbelangar. Någon svetsning ska aldrig ha gjorts, hävdar man hos LS Transport.
Under föregående helg har dock fordonet varit på verkstad och fått nya bromsskivor och är åter klar för trafik.
Proffs tar kontakt med Bjørn-Uno Rogneby på Statens vegvesen i Norge. Han viker inte en tum i sin uppfattning.
– Som du kan se på fotografierna så syns ju bland annat en svetsloppa väldigt tydlig. Det råder inga tvivel om att bromsskivan är svetsad.
– En bromsskiva ska bytas, inte repareras, tillägger han.
Statens vegvesen utfärdade däremot inga böter.
– Nej, inte den här gången. De fick körförbud tills dess att ekipaget är i ordning igen, avslutar Rogneby.