I Helsingborgs Dagblad och i Sydsvenskan kunde vi den 30 juli läsa om hur Rexams ölburkar fraktas på bulgariska lastbilar från Fosie industriområde i Malmö till Ringnesbryggerierna utanför Oslo. Chauffören Alexandar Jankov säger till morgontidningarna: "Detta är min linje och det är bra betalt".
Alexandar Jankov är makedon med bulgariskt pass, något som idag är mer regel än undantag oavsett de kriterier Bulgarien säger sig ställa för dubbla medborgarskap. Åkeriet heter 3-ti-Mart och finns i Blagoevgrad i Bulgarien och precis som Jankov, har åkaren dubbelt medborgarskap, men bor i Tyskland. Jankov tjänar cirka 14 000 kronor i månaden vilket han tycker är bra jämfört med de 2 300 kronor han hade tjänat i Makedonien.
Chauffören berättar för Sydsvenskan att han arbetar i tremånaderspass. Han säger också att han under hela den perioden bor i sin lastbil, vilket är ett brott mot kör- och vilotidsbestämmelserna.
Att kalla detta social dumpning, vore inte att gå för långt.
Proffs kontaktar Rexams logistikchef i Malmö, Göran Pettersson som blivit överraskad av artiklarna i dagspressen eftersom ingen journalist kontaktat Rexam för respons på Jankovs uttalanden. Pettersson förklarar att det finns två typer av transporter.
– DAP (direct at place) vilket är att vi har ansvar för transporten till kund och har avtal med transportören, säger han. Det andra är FCA (free carrier on board) där vi producerar och lastar medan kunden ordnar med frakten.
Det uppstår febril aktivitet på Rexam som även kallar till möte med Rexam i England och därefter kommer ett uttalande från sistnämnda. Här översatt:
”Rexam är noga med att driva sin verksamhet på ett etiskt sätt i överensstämmelse med gällande lagar. Vi har sammanställt en leverantörens Code of Conduct som sätter standarden Rexam förväntar sina leverantörer att uppfylla och hålla sig till.
Vi vill göra det mycket klart att det aktuella bulgariska transportföretaget inte är Rexams underleverantör. Alla burkar producerade på anläggningen i Fosie, säljs FCA och Rexam är därför inte ansvariga för transporten av dessa burkar.”
Och därmed anser de sig inte ha något beställaransvar.
Hos mottagaren i Ringnes i Norge, är man kortfattad.
– Detta är okänt för oss, men om det stämmer, så är det helt oacceptabelt och ett klart brott mot våra riktlinjer och krav som vi ställer på våra underleverantörer, säger Ringnes kommunikationschef Nicolay Bruusgaard. Vi kommer att ta upp detta med leverantören och se till att man omedelbart tar tag i ärendet.
Inte heller Ringnes anser sig alltså ha något övergripande beställaransvar, så som vi tolkar det.
Vem är då egentligen beställare av transporterna? De inblandade företagens svar, eller snarare brist på svar, ger oss anledning att återkomma i ärendet.