I nära tio år har det i funnits personer som försöker ta sig in i England via franska Calais till Dover. De senaste veckorna har situationen blivit ohanterlig med stormningar av tunneln till Dover, föremål som kastas på vägbanorna för att stoppa lastbilar för att personer ska kunna gömma sig på, i och under dem.
Under tio år har det varit en on-off-situation med ibland månader utan några incidenter och sedan ett par-tre på fjorton dagar. Men det har varit hanterbart, menar Denby Transports vd Peter Denby i Lincoln.
Denby Transport har över fyrtio lastbilar i internationell trafik och nu är man nu allvarligt bekymrad.
– Under alla år har det förts dialog på politisk nivå om detta, men nu verkar alla ha tappat greppet, säger han uppgivet och berättar att åkeriet nu styr om sin trafik vilket ger högre kostnader och längre resor.
Än så länge berörs inte deras kunder ekonomiskt av omledningarna, men det är något som säkerligen kan komma diskuteras i ett längre perspektiv.
– Det är mycket tuffare för de mindre åkerierna där vi kan se hur en del drivs mot ruinens brant nu, säger han bekymrat.
Hur mycket chaufförerna än kollar, följer checklistan med åtgärder de ska vidta innan passagen, är risken ändå mycket stor att de får med sig fripassagerare, vilket kan bli dyrt. Hur hanterar Denby detta?
– Om vi kan bevisa att våra chaufförer verkligen följt listan, har man hyfsat goda chanser att slippa rättsligt efterspel.
Hur kan åkerierna påverka utvecklingen mot en lösning?
– Vi är i princip helt maktlösa, svarar Denby. Det här är ett problem som måste lösas av politiker i hela Europa.
Premiärminister David Cameron gjorde nyligen en del kraftfulla uttalanden om situationen och kallade flyktingarna ”illegala” och att de ”svärmade” i området. Detta uttalande kritiserades skarpt av vår svenske justitieminister Morgan Johansson, som framhöll att dessa människor var flyktingar – och som sådana har de rätt att söka asyl i ett annat land.
Kommentarer på detta?
– Cameron fick hård kritik även i England för uttalandet, men jag menar att dessa personer mer är ekonomiska flyktingar än att de flyr från krig och förföljelse, säger Denby efter en stunds fundering.
Han berättar om ”lägret” utanför hamnen i Calais, som kallas ”The Jungle” och att det kanske aldrig borde tillåtits att etablera sig redan för tio år sedan. På bara sex månader nu, har antalet boende i lägret fördubblats. Idag bor cirka 3 000 personer på området som saknar faciliteter som till exempel dusch och toalett.
– De sista fem veckorna har situationen totalt urartat, säger Denby bekymrat och de höga staketen som nu i rasande fart byggs utmed vägarna in till hamnen, flyttar egentligen bara problemet längre ut, till där staketen börjar.
Att säga de ”svärmar” kanske är klumpigt uttryckt, säger han, men det är trots allt otroligt många personer som, samtidigt, stormar in mot tunneln och uppehåller sig runt lastbilarna.
Vad tror du kommer att hända nu? Blir det någon lösning?
Peter Denby drar en djup suck innan han svarar.
– Det har redan pågått mycket längre än väntat och sanningen att säga, så kan jag just nu inte ens ana en totallösning på situationen, avslutar han.