Svensk åkerinäring har inte likvärdiga konkurrensvillkor jämfört med utländska transportföretag när det gäller godstransporter på väg. Löne- och bränslekostnaderna, som är upp till två tredjedelar av näringslivets transportkostnader, är högre eller betydligt högre för svenska företag jämfört med i stort sett alla konkurrerande länder. Konsekvensen blir att jobben hamnar utomlands. Regeringen bör besluta om en sänkning så att dieselpriset motsvarar EU:s mininivå. Det leder, till skillnad från idag, till en bra kontroll över vilka drivmedel som säljs och används, och ökad konkurrenskraft för svenska åkerier.
Detta skriver Sveriges Åkeriföretag, SÅ, i ett pressmeddelande.
Regeringen vill 2016 höja dieselskatten med ytterligare 53 öre. Det skadar vår konkurrenskraft, menar SÅ som i ett pressmeddelande föreslår att regeringen istället bör besluta om en sänkning från dagens 5,051 kr per liter för MK1 diesel till 3,178 kr per liter som motsvarar EU:s mininivå.
En svensk timmerbil som kör 20 000 mil årligen betalar 600 000 kr i dieselskatter. Sveriges Åkeriföretags förslag innebär att dieselskatten för timmerbilen istället blir 380 000 kr. Förslaget syftar inte till att vinna fördelar gentemot andra trafikslag utan SÅ vill värna svenska åkeriers konkurrensvillkor gentemot utländska åkerier.
Det blir mindre lönsamt att tanka diesel utomlands, och ger den renare MK1-dieselen ett starkare position. Kanske tankar utländska bilar mer av den renare dieseln i Sverige och det ger ökade skatteintäkter, funderar SÅ.
– Färre svenska åkerier innebär på sikt en mindre fordonsindustri, färre företag som tar fram och levererar drivmedel eller sysslar med service och underhåll. Transportnäringen sysselsätter över 100 000 personer i Sverige, så det är många arbetstillfällen hotas. En krympt svensk transportnäring, liksom färre leverantörer av en minskad mängd drivmedel, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges Åkeriföretag.
– För att snabbt kunna ta tillbaka konkurrenskraft hos svenska åkerier kan däremot kostnader för drivmedel sänkas eftersom lejonparten är skatter som regeringen kan besluta att sänka till EU:s mininivå. Yrkestrafik över 7,5 ton bör få tillbaka den del av dieselskatten som överstiger EU:s miniminivå i efterhand. Det är inte rimligt att en vanlig svensk lastbil betalar mer än 260 000 kr extra per år i dieselskatt jämfört med vissa europeiska länder, säger Mårten Johansson, teknikchef i Sveriges Åkeriföretag.
– Ett fordons ekonomiska livslängd är cirka åtta år. Bara under de senaste två åren har bränsleskatter ändrats två gånger med sex månaders varsel. Miljöarbetet i åkeriföretagen försvåras enormt när skatter och därmed kostnader för drivmedel ändras med kort varsel och dessutom flera gånger under fordons livslängd. Regeringen måste gå i takt och sluta upp med kortsiktiga lösningar som inte gynnar vare sig miljö eller svensk industri och transportnäring, avslutar Mårten Johansson.
FAKTA (Källa: SÅ)
Dieselskatten på Miljöklass 1, MK1, diesel är idag 5,051 kr per liter fördelat på energiskatt 1,833 kr/l och koldioxidavgift 3,218 kr/l. Baserat på verklig förbrukning i olika stora fordonskombinationer innebär det en minskad kostnad för godstransporter med mellan 5 och 12 kr per mil.
För fordon som kör styckegods, 20 000 mil per år, betalas dieselskatt på ca 400 000 kr per år och med förslaget blir skatten 250 000 kr.