I onsdags stoppades Sveriges fyrtionde olagliga cabotage som slutat med krav på förskottsbetalning om 40 000 kronor i sanktionsavgift. Och pengar fick man från det bulgariska åkeriet ? även den här gången. På trailern hade chauffören ett komplett lass vevaxlar ? till Scania i Södertälje.
Cabotagefall nummer 40 i Sverige, handlar återigen om en makedonsk förare i en bulgarisk dragbil. Föraren hade ett enda dokument med sig, CMR-fraktsedeln för godset på flaket – bestående av vevaxlar till Scania i Södertälje.
Föraren, som nyligen kommit tillbaka från sin semester, hade hämtat trailern i Trelleborg. Han kunde inte redogöra för när dragbilen kommit till Sverige. Enligt efterforskningar som Proffs har gjort, finns inga registrerade överfarter med bilen hos några rederier som angör de skånska hamnarna, i ett tidsspann från den 1 juni i år fram till igår.
Chauffören hade även missat ytterligare en viktig detalj. Förartillståndet. Han får alltså inte lov att arbeta i EU överhuvudtaget.
– Diskriminering. Crazy, säger han och slår sig för pannan när det går upp för honom att den här resan kommer att bli en dyr affär för åkeriet där han arbetar.
Dragbilen tillhör ett mindre åkeri i Bulgarien, Evro MKD, som ganska omgående betalar de 40 000 kronorna. Men hur åkeriet har fått körordern kan inte chauffören till en början svara på. Något senare nämner han att han fått körningen via ”en kompis från Makedonien”.
”Kompisen” i Makedonien är sannolikt ingen på Scania som har inflytande över transportinköpen. Vi har varit i kontakt med Hans-Åke Danielsson, presschef på Scania i Södertälje som har lovat att hjälpa tidningen med att reda ut händelsen. I nästa vecka återkommer vi därför med en uppföljande artikel i ämnet.
Fotnot
Vi på tidningen Proffs frågar alltid, i närvaro av polisen på plats, de ertappade förarna om vi får vara med vid kontroll och förhör.