Efter rådigt ingripande av personalen på Hildings Anders i Rydaholm, sitter nu en litauisk chaufför anhållen misstänkt för grovt rattfylleri. "Kan väl sova ruset av sig i bilen och lasta imorgon", tyckte speditören. Chauffören försökte dessutom komma undan genom att köra iväg från platsen trots 1,78 promille.
Måndagen den 14 september kommer en littausik chaufför in till utlastningskontoret där Charlotte Israelsson och Veronica Klarin tar emot. Han blir tilldelad en brygga att backa till, men misstankar om fylla har redan uppstått.
– Han luktade sprit, säger Veronica. Så jag tog direkt kontakt med vår chef Morgan Ihreborn.
Ihreborn kommer till utlastningskontoret och går sedan ut till chauffören på lagret. Charlotte tar samtidigt kontakt med LGT Logistics som agerar speditör mellan Girteka och Hildings Anders, eftersom det behövs en ny chaufför.
– När LGT ringer tillbaka har de varit i kontakt med Girteka som föreslagit att chauffören kunde få sova ruset av sig i hytten och lasta nästa dag istället, säger en förundrad Charlotte som givetvis sade nej till förslaget och en annan bil ska ordnas till dagen därpå.
Ihreborn kunde, när han talade med chauffören, inte direkt känna spritlukt, men litade på sina anställdas omdöme och hämtar alkomätaren medan chauffören sätter sig i sin bil.
– Jag gick ut till föraren och bad honom blåsa i mätaren och visst började adrenalinet strömma när jag såg att det var positivt, säger han. Jag sa till honom att stanna på platsen medan jag gick in för att ytterligare kontrollera resultatet.
På vägen in, ringer Ihreborn polisen, men hör samtidigt att chauffören slår igen sin dörr och startar. Polisen svarar på samma gång som föraren drar iväg och Ihreborn börjar springa till sin personbil för att köra efter.
– Jag tappar honom ur sikte, men fortsätter leta i närområdet medan jag talar med polisen som är på väg.
Knappt en kilometer bort, står ekipaget parkerat och Ihreborn kör anonymt förbi för att stanna och invänta polisen. Gripandet blir odramatiskt och fordonet står kvar ett par dygn till.
Ihreborn berättar att man på företaget nu diskuterar rutiner för att hanterar dylikt.
– Vi har även lyft frågan om att kunna göra stickprover för fylla, avslutar Morgan Ihreborn som känner sig nöjd med deras insats som mycket väl kan ha räddat liv.
LGT Logistics i Tibros expeditionschef Jan Henningsson, är inte alls nöjd med det som inträffat. Hur var det nu med ”att sova ruset av sig i hytten”, undrar Proffs.
– Det bottnar i att chauffören först kontaktat Girteka och sagt att han hade 0,3 promille och i Litauen är gränsen 0,4, förklarar Henningsson som ändå tycker Girteka tog lite väl lätt på det hela.
Däremot menar han det är förståeligt att de inte visste att 0,3 är fylleri i Sverige på samma sätt som han inte visste det var 0,4 i Litauen.
– Vi har gjort det glasklart för Girteka, skriftligen, att vi inte vill se den chauffören i närheten av något fordon som sätts i samband med LGT:s transporter. Vi har fått skriftlig respons på detta från Girteka som beklagat det inträffade och de signaler som kommit, gör gällande att chauffören kommer att avskedas, avslutar Jan Henningsson på LGT i Tibro.