Tre ekipage klampas i Västmanland, men avgifterna uteblir. När de låses upp, kör två av dem iväg. Även i Helsingborg nyligen, betalades inte avgiften in inom ramen för den 24-timmarsbegränsning som gäller, men i det fallet stannade ekipaget kvar och förskottet betalades.
Ställföreträdande gruppchef för Trafikgrupp 1 i Västmanland, är Sune Nilsson i Västerås. Han var med och stoppade två av ekipagen. När två av de tre körde, skrev han till Pia Nilsson (S) som sitter i trafikutskottet, TU, för att förklara det ohållbara i det som nu sker och hur akut en lösning är.
Hennes svar kom snabbt, berättar Sune Nilsson och hon sade att Transportstyrelsen nyligen fått uppdraget att komma med förslag om utökad klampningstid.
– Hon skrev också att det är högsta prioritet hos ministern och att svar kommer samt att hon ska hålla mig underrättad, säger Sune Nilsson till Proffs.
Det finns dock ljuspunkter i tillvaron ändå, menar Sune Nilsson och berättar att den tredje bilen där det förutom avgiften, krävdes att såväl bil som förare skulle bytas ut, faktiskt stannade kvar där den ställts och att nu en annan bil och förare är på väg.
– Åkeriet vill göra rätt för sig, men den bulgariska byråkratin sätter hinder i vägen. Jag tror faktiskt på honom, avslutar Sune Nilsson.
Klampning i 24 timmar eller klampning ”på riktigt”, det vill säga tills fel åtgärdats och/eller avgifter erlagts, har varit en vattendelare mellan framför allt moderaterna och socialdemokraterna. Innan valet var inrikesminister Anders Ygeman (S) ordförande i TU och i samma utskott sitter fortfarande Sten Bergheden (M). Medan Ygeman med emfas drev linjen för klampning ”på riktigt”, stod Bergheden för 24-timmarsklampningen.
Är Bergheden lika övertygad om 24-timmarslagen nu?
– Jag vill ha klampning tills böter eller felet är fixat, säger han nu. Tidigare sade jurister till oss att det varit svårt att klampa över 24 timmar.
Han lyfter även att socialdemokraterna hävdat att detta inte stämmer utan är enkelt att ändra på.
– Då lyssnade vi på juristerna när vi införde 24 timmar som ett första steg, förklarar Bergheden. Men jag tycker det är allra bäst om vi klampar ”på riktigt”, det vill säga så länge det behövs.
Han berättar att riksdagen nu, på deras initiativ, beställt längre klampning än 24 timmar för snart ett år sedan, men att regeringen inte levererar detta.
– Istället tillsätter de nya utredningar vilket är märkligt när det, enligt dem, var så lätt att lösa, säger Bergheden och tillägger att läget är akut och han driver på frågan på alla sätt han kan.
Han tar även upp bland annat behovet av fler utbildade trafikpoliser med ett tydligare uppdrag, åklagare som är kunniga inom trafikområdet och införa beställaransvaret fullt ut, men allt han menar vi får, är nya utredningar som inte är klara förrän i maj 2017.
Peter Lundgren (SD) har hela tiden varit tydlig med vad som måste gälla. Att bilen ska stå kvar tills boten betalats eller felet åtgärdats, menar han är självklart och inte heller ska det vara tillåtet att koppla av trailern innan klampningen sker.
– Nuvarande lagstiftning är såväl tandlös som otillräcklig och enda sättet att få ordning på olagligheterna på vägarna, är att använda mycket tuffa tag, avslutar Lundgren med övertygelse.
Proffs har förgäves sökt Jens Nilsson (S), för en kommentar.
Läs mer om ekipagen som körde iväg efter 24 timmars klampning i nästa nummer av Proffs, som kommer ut den 23 oktober! Då berättar vi också om vem speditören är. För det handlar om en och samma…