Nu ska fisken tillbaka till sjön när Norges senaste storsatsning går i hamn. Antalet landburna fisktransporter kommer att påverkas och med det även de aktörer som kör just fisktransporter. Som till exempel Girteka i Litauen.
Enligt uppgifter från norska tidningen Tidens Krav av den 14 oktober, står bakom satsningen Kysthavnalliansen bestående av flera norska hamnar som skeppar bland annat fisk till kontinenten. Redan 2016 färdigställs en ny hamn med ro-rofaciliteter i Kråkøya kysthavn norr om Rørvik.
Tillsammans med det danska rederiet Blue Water Shipping, har Alliansen redan inlett samarbete med mottagarhamnen i Esbjerg, Damark.
Uppslutningen kring projektet är stor och omfattar alla led. Efter att det i många år talats om sjötransporter av exempelvis lax, ser det nu ut att bli verklighet.
– Målet är att skapa ett lönsamt och klimatvänligt alternativ och jag har aldrig varit så optimistisk till att vi ska komma i mål med projektet, säger Paul-Ingvar Dekkerhus på Nord-Trøndelag Havn Rørvik IKS i Norge enligt Tidens Krav.
Den nya lösningen innebär att förtullning och annat pappersarbete, görs i utskeppningshamnen inför den 37 timmar långa seglatsen från Hitra till Esbjerg.
– I första omgången talar vi om en årlig reduktion på 13 000 lastbilsekipage från norska vägar, säger Dekkerhus som menar det blir en avlastning för vägnätet, miljön samt förbättrar trafiksäkerheten.
13 000 transporter färre på väg bara under första året, hur påverkas speditörer som kör mycket fisk? Vi kontaktar Kristian Kaas Mortensen, kommunikationschef på litauiska Girteka.
– Vi kör mycket fisk och kommer att påverkas, säger Mortensen. Vi är inte beroende av fisktransporterna, men kan inte heller säga det är ”peanuts” i vår verksamhet.
Han tror dock inte att förändringen kommer att ske snabbt, särskilt inte för den färska fisken, vilket ger mer tid till anpassning.
– Färsk fisk kräver flexibilitet, säger han. Det finns ingen tidtabell för när fisken landas och sedan måste den komma fram på trettio timmar. Ofta vet vi inte slutdestinationen för fisken, utan bara att den ska ner från norra Norge till sydkusten.
Fisken kan även säljas under transporten och då ändras slutdestinationen. Detta kan inte ett fartyg anpassa sig till, menar Mortensen. Däremot ser han hur transport av frusen fisk kan gynnas av projektet.
Det blir oundvikligen mindre volymer kvar för vägtransportörerna att dela på?
– Konkurrensen kommer att öka, men det får vi möta med exempelvis lägre priser, säger Mortensen.
Ännu lägre priser? Hur?
– Det gäller att vi satsar pengarna på rätt saker som är relevanta för själva transporten, avslutar Kristian Kaas Mortensen.