Tony visade stort civilkurage när han stoppade en vinglande lastbilchaufför från att köra vidare.
? Jag var helt enkelt tvungen att agera, säger Tony.
Vid en närmare undersökning, visar sig ekipaget ha kört på uppdrag av DSV.
Nyhetssajten ttela.se var först ut att rapportera om händelsen då fjärrbilschauffören Tony helt resolut ingrep och hindrade den berusade lastbilschauffören från att köra vidare.
Tony var på väg från Kil till Varberg vid 06.15-tiden i tisdags, när han strax norr om Mellerud på E 45, hamnar bakom ett vinglande dragbilsekipage från Bulgarien, med DSV-trailer.
Föraren hade svårigheter att hålla fordonet på den egna körbanan och emellanåt var han på väg ner i diket. Flera gånger var en krock med mötande alldeles för nära.
– Jag bestämde mig direkt för att ringa 112, säger Tony som upplevde att han togs på allvar och en bil skulle skickas ut.
Med polisen med sig i telefonen, fortsatte Tony att rapportera om den vådliga framfarten och vid ett rödljus funderade han på att redan då gå fram, men dels blev det grönt och polisen var fortfarande långt borta.
– Man vet ju inte vad det är för en snubbe, säger Tony. Han kunde ju vara farlig.
Ett nytt tillfälle yppar sig vid Frändefors där det finns rödljus vid en broreparation. Vid det här laget har Tony byggt upp mycket adrenalin och inser att det här inte kommer sluta väl om det får fortsätta, så han hoppar ur sin bil och springer fram till föraren, öppnar dörren och tar nycklarna.
– Föraren var ganska väck, så det gick bra att ta nycklarna, säger Tony som hade förebrett sig på att backa bort från föraren om han blev arg, men nu kunde han istället skynda sig tillbaka till sin bil, hoppa in och låsa sina dörrar.
Det dröjer inte länge förrän en uppretad bulgarisk förare kommer farande och börjar banka på Tonys bil.
– Jag började förbereda mig för att ta mig ut genom högerdörren, men just då kommer polisen, berättar Tony.
Inför polisen, lugnade sig den arge föraren och Tony kunde sedan köra vidare till Varberg.
Varifrån får man sådan handlingskraft?
– Det fanns inte längre något alternativ än just att agera, avslutar värmländske Tony.
Den gripne togs av polisen in för kroppsvisitering och provtagning. Åklagaren dömde ut böter för drogfylla, ringa narkotikabrott och vårdslöshet i trafik, men han har släppts.
Hur kommer det att gå nu? Thord Persson är utredningsbefäl på Trafikutredningsavdelningen i Vänersborg som arbetar i Fyrbodal och han berättar att ärendet handläggs av Ingripandeverksamheten, IGV, i Trollhättan.
– Åklagaren har dömt ut böter som den åtalade redan erlagt en depositionsavgift på, förklarar Persson. Svaren på provanalysen kommer om ett par veckor och sedan kommer en formell förhandling i Tingsrätten där mannen kommer att representeras av ett ombud, förklarar Persson som berömmer Tonys rådliga ingripande.
DSV konstaterade att uppgifterna om att det faktiskt rörde sig om en DSV-transportör stämde och enligt speditören kommer händelsen att få allvarliga konsekvenser.
DSV:s policy tillåter inte att någon under påverkan av alkohol, droger eller starka mediciner, utför uppdrag åt företaget.
– Vi vill tacka den chaufför som visade stort civilkurage när han stoppade ekipaget från vidare färd. Drog- och alkoholpåverkade förare ska inte finnas ute på vägarna, avslutar Stefan Bengtsson, säkerhetsansvarig på DSV i Landskrona.