Under tisdagen stoppades en makedonsk dragbil med en tillkopplad DFDS-trailer av trafikpolisen i Göteborg. Föraren kunde inte uppvisa de dokument som krävdes för att styrka att transporten var laglig. Det där med dokument visade sig snart inte vara förarens allra starkaste sida.
Igår hade trafikpolisen i Västra Götaland en tungkontroll i Arendal i Göteborg. Bland annat stoppades ett trailerekipage som snart skulle visa sig ha en rad brister. Bland annat saknades en mängd dokument.
– Föraren är från Makedonien. Han saknar förartillstånd och kunde endast visa upp ett enda diagramblad, det som satt i färdskrivaren, förklarar trafikpolis Kjell Andersson.
Men det fanns mer som inte stod rätt till.
– Han hade inte heller betalat vägavgiften. Det fanns även en del andra saker som inte var som de skulle, menar Andersson.
Transporten är enligt uppgift lastad med virke och körs på uppdrag av DFDS Logistics AB.
Chaufförens böter landade på 8 500 kronor. Polisen har även beslutat om att åkeriet ska betala ett förskott på sanktionsavgift på 40 000 kronor.
Bilen klampades och dragbilen avskyltades. Skyltarna togs av initialt för att vägavgiften inte var betald och strax efter kl 17 beslöt polisen att klampa för att försäkra sig om att ekipaget inte lämnade platsen innan förskottet på sanktionsavgiften hade betalats.
Det var inte första gången som det aktuella ekipaget blev föremål för polisens kontroll.
– Nej, det här var tredje gången. Senast kontrollerades det i Karlstad. Och själv stoppade jag honom i april, berättar Kjell Andersson och tillägger att föraren även vid de förra kontrolltillfällena inte kunde uppvisa mer än ett enda diagramblad. Det som för stunden satt i färdskrivaren.
Robert Schüler ansvarar för transporterna på DFDS Logistics AB i Göteborg och han ser mycket allvarligt på det inträffade och en utredning har redan inletts. Redan i morse hörde åkeriet av sig och informerade vad som hänt och att den aktuelle chauffören redan skickats till sitt hemland.
– Åkeriet har att uppfylla de avtal de skrivit med oss och nu måste de redogöra hur de ska säkerställa att detta inte kan inträffa igen, säger Schüler som inte idag kan säga om åkeriet får stanna kvar hos dem.
Genom åkeriets brister, har DFDS varumärke hamnat i negativt fokus och godsmottagaren får inte sitt gods i tid.
– Prio ett är nu att få loss trailern, säger Schüler som inte tycker det är rätt att kunden ska drabbas av detta.
Han säger också att åkerierna måste hålla sina ingångna avtal och att det för DFDS inte är möjligt att ha total kontroll på alla bilarna i detta avseende varför det inte är rätt att även trailern kvarhålls.
Tänker ni i så fall lägga ut för sanktionsavgiften?
– Nej, det vill vi inte göra, säger han bestämt. Jag har ännu inte fått något samtal från polisen och kan därför inte uttala mig mer innan jag fått all information.
Efter våra intervjuer återkommer polisen och berättar att förskottet på sanktionsavgiften är inbetald.