Srdjan Sergio Grujic, talesperson för Here Stopp Italy.Fotograf: Privat Srdjan Sergio Grujic, talesperson för Here Stopp Italy.Fotograf: Privat

Here Stopp Italy vill att tuffare tag blir ännu tuffare

Tuffa påföljder för fusktransporter i Italien efter beslut från Inrikes- och Transportministeriet. Men, räcker ens detta? Nej, tycker Srdjan Sergio Grujic, talesperson för Here Stopp Italy.

I italienska Assotir.it, läser vi om Italiens så kallade ”Sblocca Italia” (Unlock Italy). Detta omfattar även kampen mot exempelvis olaglig cabotagetrafik och under januari i år, presenterade Italiens inrikesministerium samt transportministerium, en gemensamt undertecknad skrivelse som nu träder i kraft.

Italienska Uomini e transporti.it, av den 8 oktober 2015, beskriver ett fall med ett bulgariskt ekipage där chauffören hade falskt körkort och hade fuskat med färdskrivaren. Det slutade med ? 5 826 i böter, tre månaders körkortsindragning och dessutom fick inte ekipaget köras på tre månader.
Och detta är bara för första gången man ertappas.

Om man tas för samma förseelse en andra gång, stoppas ekipaget i sex månader. Dessutom dras 10 poäng från körkortet som blir belastat endast i Italien.

Grujic är en av de italienska representanterna som träffade Här Stannar Sverige, HSS, i Bryssel och han säger att reglerna för cabotagetrafik och lagar som rör fusk med färdskrivare och liknande, är desamma i Europa, men att straffen är hårdare än i exempelvis Sverige.
– Om polisen under en kontroll utmed vägen finner att vad färdskrivaren säger och det andra handlingar som framvisas säger, inte stämmer, måste chauffören ge en trovärdig förklaring till detta, förklarar Grujic. Annars kan det bli böter upp till ? 15 000 och hela fordonsekipaget kvarhålls i tre månader – om det är första gången.

Detta praktiseras nu i Italien och ett flertal transportörer har fått smaka den beska medicinen, men Grujic menar att detta fortfarande inte är tillräckligt avskräckande.

Han berättar att brukandet av magneter är omfattande bland alla nationaliteter, men att ingen talar högt om det och även myndigheterna tiger.
– Industrin har en tung lobbyverksamhet som hindrar oss i att utveckla möjligheterna att få ordning, säger Grujic som menar att vi just nu verkar bevittna antingen stor inkompetens, eller hyckleri på hög nivå.

Here Stopp Italy, presenterade i Bryssel samma förslag som HSS om hur man kan övervaka den tunga yrkestrafiken med hjälp av något som liknar den tyska ”maut-pucken”
– Men, besluten kommer inte och jag ställer frågan om varför oviljan mot övervakning är så stor, säger han. Vad är dem med stora ekonomiska intressen rädda för ska upptäckas, undrar Grujic.

Han uppmanar alla att fortsätta kampen för att genomföra de för vägtransporter så viktiga reformerna som behövs för att få ordning på vägarna.
– Redskapen och möjligheterna finns redan klara att använda, men besluten kommer inte, avslutar Grujic.

Om artikeln

Publicerad: 2015-11-01 12:11
Kategori: Nyheter
Taggar: Här stannar Sverige Here Stopp Italy Srdjan Sergio Grujic