DFDS sade upp åkeriet Makswed som brutit mot det ingångna avtalet, men ganska snart kom det information till Proffs om att bilarna drog för DSV.
Det var under tisdagen den 17 november som trafikpolisen i Västra Götaland under en tungkontroll i Göteborg, hittade ett DFDS-ekipage vars kontrakterade åkeri Makswed, lämnade mycket att önska. Avsaknad av färdskrivarblad, inga dokument som styrkte transportens laglighet samt att föraren saknade förartillstånd, var några av bristerna som resulterade i förarbot på 8 500 kronor samt sanktionsavgift på 40 000 kronor.
Transportansvarig Robert Schüler på DFDS i Göteborg reagerade inte bara stark utan även snabbt på det inträffade. Det konstaterades att åkeriet inte hade förutsättningar att uppfylla DFDS krav och därmed sades Maksweds fem bilar upp redan nästa morgon.
Men under samma dags kväll, kom det in tips från en Proffsläsare som befann sig nere i Skåne. Han stod och tittade på en av Maksweds dragare med en DSV-trailer.
Vår källa gick ett steg längre och levererade bilder på ekipaget. Proffs kontaktar DSV:s säkerhetsansvarige Stefan Bengtsson för att ge dem möjlighet att agera innan något publiceras. Länkar till webbartiklarna skickas och bilderna bifogas.
På DSV agerar man mycket snabbt och redan under fredagen flaggas det för att åkeriet inte kan vara kvar. Det officiella uttalandet kommer på måndagen den 23 november när beslutet fått genomslag internt och man bekräftar då att avtalet mellan Makswed och DSV sagts upp. Uppsägningsvillkoren är reglerade i avtal och uppsägningen har skett enligt dessa.
DSV:s generella inställning är att samtliga deras underleverantörer har skyldighet att följa lagar, föreskrifter och förordningar samt ständigt kontrollera giltighet på alla tillstånd som krävs för respektive verksamhet.
– Detta visar än en gång att om underleverantörer till DSV på något sätt avviker eller inte respekterar DSV:s avtal, föreskrifter, processer och rutiner som har sin grund i gällande lagar, vidtages, om nödvändigt, kraftfulla åtgärder beroende på varje unik situation, förklarar Stefan Bengtsson på DSV i Landskrona.
Proffs källa tog idag åter kontakt och berättade att han stod på samma plats som när han tog bilderna och på samma plats stod åter en DSV-trailer, men nu var det en svensk dragbil framför.