Här Stannar Sverige satte igång en kedjereaktion som nu är internationell och finns aktiv i minst nio länder. Samma mål och samma frustration om än olika förutsättningar. Ledordet är detsamma för alla grupperna: Tillsammans.
Möt Här Stannar Tyskland.
Taleskvinna för Hier Stoppt Deutchland, HSD, är Kerstin Gaedke som berättar att den första Facebooksidan öppnades enbart som stöd för HSS, men många tyska chaufförerna ville vara mer aktiva och synas på samma sätt som de svenska förarna i kampen för bättre villkor.
– Vi startade en ny sida då den första inte var menad att vara permanent och admin hade inte den tid som krävs, berättar Kerstin. Vi översatte inlägg och artiklar från HSS och andra grupper som plötsligt börjat dyka upp.
Tyvärr kom inte hela den första rushen på 3000 medlemmar med över till nya sidan.
– Men, vi tänker inte ge upp, säger Kerstin som hoppas såväl gamla som nya medlemmar ska ansluta sig.
HSS startade en storm som bredde ut sig, men det saknades broar mellan de andra grupperna och HSS. Det finns ett uppdämt behov inom branschen att få göra sig hörda.
Hur arbetar ni i Tyskland med att påverka?
– Vi researchar på Facebook och ser att det finns många chaufförssidor som vi nu har länkat till oss och vi deltar i diskussioner på deras sidor, säger Kerstin som menar det är viktigt att lyssna in vad chaufförerna verkligen tänker och vill.
Tysk transportnäring är under ytan och det är viktigt att förstå såväl situationen som den tyska mentaliteten. Genom att samla chaufförsgrupper under ett tak, kan missnöjet kanalisera och insatser göras för att rösterna ska höras.
Förutom att stötta HSS, har man även kontakt med Italien, Finland, Spanien, Norge och TIA Norge. Det krävs öppna sinnen för att överkomma språkbarriärer som kan orsaka missförstånd.
Brist på sammanhållning har tidigare varit en akilleshäl för den svenska branschen och Tyskland är inget undantag, men där är man istället imponerade av den svenska sammanhållningen som växer sig allt starkare.
– Det finns ett uttryck att man inte kan ena tre chaufförer under ett tak, säger Kerstin trött. Bussfolket är en grupp, taxi en annan, vi saknar sammanhållningen ni har i Sverige.
Enigheten försvann med den osunda konkurrensen som nu gör att chaufförer kör under enorm tidspress och blir inte längre bemötta med respekt och förståelse.
– Idag är mentaliteten mer att ”vänta och se vad som händer”, men det finns kampvilja under ytan, säger hon. Viljan att ”stanna hela landet” finns även i Tyskland, men efter tio års kamp och svikna politiska löften, är det lättare att prata om småsaker istället för att ta de stora frågorna och att stå på barrikaderna.
Kerstin vill att de tyska förarna ska känna sig trygga med att arbeta tillsammans med andra länder och hon använder ofta HSS arbete för att motivera och inspirera sina medlemmar.
HSD har samma mål och krav som HSS och alla kan bidra på olika sätt, menar hon. Det viktiga är inte hur eller hur mycket, utan istället ATT man gör något över huvudtaget och att man gör det tillsammans.
– Om vi inte agerar, försvinner de små företagen och endast de största kan överleva då de har de tekniska resurserna och sina låga priser, men detta krossar många bra arbetsplatser vilket drabbar människor hårt som blir arbetslösa, avslutar Kerstin Gaedke.
Genom Kerstin sänder HSD hälsningar till HSS och önskningar om att HSS ska ”stå på”, för det gör de också.