ÄNGELHOLMSÅKERIET

Rigorös kontroll räddade MAN Rental från RTL-bluff

Tufvesson: ?Alla andra ljuger?

Tre hyrbilar anmäls stulna, alla tre med samma kund bakom sig, men bilarna kommer tillrätta med hjälp av allmänheten och polisen. När vi ska berätta om hur detta kunde hända, visar det sig ligga en omfattande historia bakom.

Proffs misslyckas till en början med att nå Roland Tufvesson, RTL Transport & Logistik i Ängelholm, som hyrde fordonen, men då vi publicerat texten om de två första bilarna, hör han själv av sig. Vi hade endast en fråga: Varför lämnade du inte tillbaka bilarna?

Istället för att ge ett enda rakt svar, kommer det under intervjun flera olika förklaringar med olika teman och en märklig resa tar sin början vilken, enligt Tufvesson, handlar om att det han säger är sanningen och alla andra ljuger, alternativt lurar, honom.

Den sist efterlysta bilen ägs av John Erikssons BDM Logistik AB i Malmö. BDM inledde ett samarbete med RTL som kom att vara endast några månader, men som innefattade att Tufvesson skulle köpa BDM. Inför köpet ingår Tufvesson i BDM:s styrelse som suppleant, men Tufvesson själv säger ena gången att han var trafikansvarig och en annan gång att han ansökt för att bli detta.

Han radar även upp kritik mot hur BDM sköts och att ingen innehar kursen ”Eget på Väg”.
– Vi är transportförmedlare och fordonen vi hyr ut, rullar på åkeriernas tillstånd och behörigheter och vi behöver inte ha Eget på Väg, rättar Eriksson och tillägger att de andra anklagelserna är antingen helt ogrundade eller har rättats till. Vi erbjuder ett koncept med bland annat trafikledning, fordon, administration, fakturering och nu även chaufförer.

BDM bestämde sig under den här tiden för att utöka verksamheten med tre dragbilar. En av bilarna stod körklar hos BDM i väntan på en köpare, men Tufvesson har en annan version.
– Den stod där för att Eriksson inte hade råd att reparera värmaren eftersom han inte får kredit på verkstäder, så jag hjälpte honom med det, påstår han, något Eriksson säger är rent nonsens och tillägger att Tufvesson själv försökt köpa den, men nekats kredit av Wasa Finans.

BDM gjorde upp ett avtal om att RTL skulle låna bilen och att de andra två skulle hyras in.

Bobby Herrström på MAN Rental i Helsingborg bekräftar att Tufvesson den 10 november skrivit på ett omfattande hyravtal för två dragbilar på ett och ett halvt år.
– Vi har hårda processer kring uthyrning och kunderna måste betala förskottshyra och depositionens storlek beräknas på kreditvärdigheten hos kunden innan fordon får hämtas ut, berättar han och tillägger att i Tufvessons fall, var depositionen ansenlig.

Någon inbetalning görs inte och trots idoga försök, lyckas Herrström inte nå Tufvesson, varpå ordern makuleras. Tack vare rigorös kontroll, klarade MAN mötet med RTL oskatt. Tufvesson själv hade begett sig till Cosmo Truckcenter i Markaryd.

Tufvesson berättar för Proffs att han känner säljaren Matthias Pedersen på Cosmo personligen och att BDM inte kunde hyra direkt av Cosmo då de saknade kreditvärdighet. RTL skulle därför stå på kontraktet medan BDM istället skulle betala honom.
– Det påståendet är felaktigt, säger Pedersen. Jag känner absolut inte Tufvesson personligen och BDM har vi inte i kundregistret och därmed inga synpunkter på deras ekonomi.

När Tufvesson för Pedersen visat upp ett internetkvitto på att pengar dragits och således är på väg, får bilarna hämtas. Men några pengar kommer inte och då försöker Cosmo på alla tänkbara sätt, komma i kontakt med honom för att få tillbaka bilarna.

Tufvesson har en egen version av vad som hände.
– Jag hade en öppen dialog med dem och förklarade vad som hänt, säger han. Jag fick också besked på att så länge vi hade en dialog, var det okej att köra vidare.

Pedersen dementerar detta med kraft.
– Det fanns ingen dialog eftersom kunden efter ett tag valde att ignorera all form av kommunikation och detta var första gången i Cosmos historia, vi blev tvungna att gå så långt som till en polisanmälan.

När fordonen ställs av och anmäls, blir Tufvessons användande av dem ”olovligt brukande”, men även här har Tufvesson en annan uppfattning om när fordonen ställdes av. För Tufvesson spelar det ingen roll att vi har datumen från polisen eftersom han hävdar att det han säger är sanningen och alla andra ljuger.

Varför pengarna inte kommit in till Cosmo, förklarar Tufvesson med att det var John Eriksson som dragit tillbaka betalningen.

Men, hur kan John Eriksson gå in på ditt konto och stoppa en betalning som du redan visat ett kvitto på som bekräftade att pengarna dragits och därmed lämnat kontot?
– Han var ekonomiansvarig i mitt företag då, svarar Tufvesson och säger att den möjligheten tog han bort från Eriksson efter detta.

John Eriksson tycker detta är skrattretande och säger att Tufvesson har sagt detta till andra också, men senare dementerat det vid konfrontation, men nu säger han det alltså igen.
– Den enda funktion jag haft i hans företag, var att försöka hjälpa honom med affärsutveckling, säger Eriksson.

Tillbaka till Erikssons BDM där Tufvesson nu även brutit mot ingångna överenskommelser kring den lånade bilen där och sedan gjort sig onåbar.

Tufvessons förklaring till detta är att han ansåg att BDM inte uppfyllt sina åtaganden och nu ville han inte heller längre köpa företaget
– Jag visste inte han hade hyrt fordon hos Cosmo, säger Eriksson. När jag läser om deras efterlysta bilar, gjorde jag allt för att nå Tufvesson för att få tillbaka min bil, men insåg att även jag måste efterlysa och göra polisanmälan.

Tufvesson påstår och anklagar om vartannat, men när Proffs tar kontakt med dem han nämner, är det inget av det han sagt som bekräftas, eller ens kommer i närheten av att det skulle kunna finnas någon sanning i någon del av det han påstår.

Hur tror du att detta påverkar din trovärdighet?
– Den är det inget fel på, säger han bestämt. Det jag har sagt är sanningen och alla de andra ljuger.

Tufvessons företagskarriär kantas av konkurser och konflikter med fackförbund. En facklig konflikt som berör hans senaste chaufförer som under flera månader inte fått sin lön, pågår just nu.
– Min ekonomiska situation beror på att folk, exempelvis stora åkerier, inte har betalat vad de är skyldiga mig, hävdar han och säger att det handlar om mycket stora summor och att hans advokat nu sammanställer stämningsansökningar.

Och så har vi inbrottet på hans kontor nyligen som han anklagar ett av de nämnda företagen för att vara inblandat i.

Vem han anklagar för inbrottet, vilka åkerier han anser vara skyldiga honom pengar och vad de anser om den saken samt turerna i den fackliga konflikten, kommer ni att få läsa mer om på måndag.
Här i Proffs nättidning – så klart!

Läs även:

Ännu ett företag drabbat av ”Ängelholmsåkeriet”
Ängelholmsåkeri försökte blåsa lastbilshandlare

Om artikeln

Publicerad: 2015-12-18 16:23
Kategori: Nyheter
Taggar: Ängelholm BDM Bedrägerier Cosmo Truckcenter DAF MAN Rental Markaryd RTL Transport & Logistik AB