Fyra olagliga cabotage har stoppats av Helsingborgspolisen på mindre än två veckor. Den senaste i raden så sent som i går. Transporten var på väg till DAGAB i Göteborg. Dit kom den antagligen ? men inte med den dragbilen som det var tänkt. När Proffs kontaktar DAGAB, känner man inte till det inträffade.
Det regnar från sidan. Så som det nästan alltid gör i Skåne. I den dåliga sikten kan skönjas att det lyser i polisens lilla röda ”stuga” vid Långeberga i Helsingborg. Vi stannar till.
Strax efter oss kommer en polismotorcykel in på kontrollplatsen. Bakom den, en tyskregistrerad MAN. Vi hälsar på polisen – och på chauffören. En artig kille med långt skägg.
På hans trailer ligger gods till DAGAB i Hisingsbacka.
Polisen och chauffören står en bit bort och pratar. När förhöret är klart kan vi konstatera att transporten är ett ”olaga cabotage”. Chauffören har också brutit mot kör- och vilotiderna vid en rad tillfällen – samt att vägavgiften inte är betald för lastbilen.
Godset skulle som sagt till DAGAB. Men i Helsingborg blev det stopp, böter och förskott på sanktionsavgift summerades till 47 000 kronor – som snart betalades. Chauffören kopplade loss trailern och en ny, laglig fick rekvireras.
Proffs tar kontakt med DAGAB. Dialogen för vi med presschefen Claes Simonsson på Axfood, där DAGAB ingår. De blir tagna på sängen när vi berättar om det som hänt.
– Det aktuella fallet känner vi inte till, men ska nu förstås utreda exakt vad som hänt. Det har redan satt igång. Bland annat för att se om det är en leverantör vi själva upphandlat, eller om det är en underleverantör till en av alla de transportörer vi jobbar med, förklarar Simonsson.
– Oavsett vad så får det förstås ändå konsekvenser. Antingen i form av en skarp reprimand, eller i allvarligare fall – uppsägning av samarbetsavtal. Vad det blir vet vi först när vår utredning av det aktuella fallet är klar och vi har alla detaljer kring händelsen på bordet, tillägger han.
Claes Simonsson menar att de ser mycket allvarligt på den här typen av händelser. Givetvis är det ju inte bra för ett varumärke när det blir förknippat med någon form av brottslig verksamhet.
– Vi har en tydlig uppförandekod som säger att vi ska följa de lagar och regler som gäller. Här har det uppenbarligen brustit, tyvärr.
– Sedan gör vi själva regelbundna stickprov bland de 200-250 dagliga transporter som görs.
Vi lär återkomma till DAGAB för att höra hur utredningen gått lite längre fram.
Utöver gårdagens ”DAGAB”-transport har Helsingborgspolisen avslöjat ytterligare en rad olagliga transporter.
Vi summerar lite snabbt – i en del fall jobbar vi med att komma i kontakt med de inblandade speditörerna och med beställarna:
Den 9 december stoppades ett estländskt ekipage av Helsingborgspolisen. Olaga cabotage konstaterades ganska snart då föraren inte kunde visa upp de dokument som krävs. Det misstaget kostade åkeriet, som inledningsvis hävdade kombitrafik, 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.
Några dagar senare, den 17 december, är det så dags igen för ytterligare ett cabotageärende. Den här gången handlar det om ett ekipage registrerat i Rumänien. Lasten bestod av kaffe som hade lastats på en terminal i Malmö och var på väg för att lossas i Kungsbacka. Godset skulle där omexas för vidare transport till mottagaren i Norge. Men den rumänske chauffören kunde inte uppvisa de dokument som krävs, vilket innebar en ”sanktionsutgift” för åkeriet på 40 000 kronor.
Dagen efter, den 18 december, är det ett åkeri från Lettland som hamnar i fokus. På flaket ligger 18 ton bildelar, på väg till en aktör inom fordonsindustrin i Sverige. Olagligt cabotage, konstaterar polisen – igen. När chauffören stoppades var han inne på sin fjortonde cabotagetur vilket innebar ytterligare 40 000 till statskassan.
Blev Dagabs transport årets sista olagliga cabotage i polisens statistik? Det återstår att se. För julhelgen till trots så jobbar landets trafikpoliser lika febrilt som vanligt…