Sedan förra året har Örebro Truckstops parkeringsplats dragits med problem i form av fyllor, droger, prostitution samt försök till övergrepp och idag känner många chaufförer att det inte längre är en trygg plats. Huvudanledningen består i att entreprenören Engströms och Örebro kommun, inte har kunnat enas om vem som ska stå för kostnaderna för underhåll och bevakning av parkeringsplatsen.
Proffs Webb-TV
Under uppstarten av Örebro Truckstop, låg allt fokus på byggandet och det föregicks av ett omfattande förberedande arbete för att truckstoppet skulle bli ett föredöme.
För Jan-Olow Engström är det glasklart hur det ska vara vilket han också informerat kommunpolitikerna om.
– Uppenbarligen har de inte kunnat ta in den informationen, säger Engström och pekar på att det finns en massa okunskap som har bidragit till att det uppstått en konflikt.
Kommunen, menar Engström, har haft fel fokus eftersom det inte handlar bara om toaletter. För knappt en vecka sedan, var det ånyo möte mellan Engströms och kommunen och Engström menar att kommunen nu förstått komplexiteten kring driften av ett truckstop och som i detta fall, ska bli en ny plattform av nationellt intresse.
– Genom den breda uppslutningen av bland annat Sveriges Åkeriföretag, Handelskammaren med flera, verkar kommunen ha förstått att detta måste göras som det var tänkt från början.
Kommunalrådet Björn Sundin (S) menar att de ännu inte är klara med avtalen som ska klargöra vad kommunen ska betala för duschar och toaletter på säkerhetsparkeringen vars mark ägs av kommunen.
Han talar om att de inte kommit vidare eftersom de fått vänta på tillstånd för kameraövervakning också.
– Vi ser gärna att Engströms driver det här åt oss eftersom detta inte är vår specialitet, säger Sundin och det är ett avtal kring det han menar de måste komma fram till.
Han framhåller två huvudfrågor varav den ena är säkerhetsparkeringen som kommunen är beredda att arrendera ut för en symbolisk summa och låta den som driver det, ta in intäkterna. Det andra handlar om att kommunen då måste få tillgång till duschar och toaletter och där behövs också ett avtal.
– Kommunen kan inte betala ett överpris, men inte heller subventionera, säger Sundin.
Man måste hitta en marknadsmässig nivå och Sundin menar det var nödvändigt att de satte sig i möte för att göra ett omtag som nu har lett framåt. Till våren menar Sundin att det ska vara annorlunda på truckstoppet.
Under tiden får åkaren Jennifer Granqvist och kollegan Anders ”Snowman” Ekmark, fortsättningsvis känna sig otrygga. Inte minst kvinnorna menar Jennifer har anledning att vara försiktiga.
– Hela samhället har blivit otryggare för kvinnor i allmänhet, säger hon.
Anders inflikar att även han som man, ser sig över axeln en gång extra, även dagtid.
– Jag vill ha vakter och bättre belysning, säger han. Och så måste det bli betalparkering för att de värsta avarterna ska försvinna.
Nu hoppas alla att de nya tagen Engströms och kommunen tar, leder fram till vad truckstoppet verkligen ska vara: En trygg och säker oas för dem som jobbar ute på vägarna.