Bilinspektörer i Helsingborg och i Kristianstad ertappade inom loppet av en vecka två olaga cabotage. Det ena strax söder om Ängelholm och det andra vid Nymölla.
Att det i Skåne finns många engagerade trafikpoliser, är för den trogne Proffsläsaren väl bekant. Men vi ska inte glömma bort de viktiga bilinspektörerna, som med stort intresse har satt sig in i reglerna om cabotage. Och som aktivt jobbar för att avslöja olagliga transporter.
I torsdags, förra veckan, kontrollerade bilinspektörerna Lars-Olof Tuvesson och Stefan Lovén ett rumänskt ekipage som i strid mot cabotagebestämmelserna hade påbörjat en inrikestransport innan det internationella lasset var lossat.
– Förskottet på 40 000 kronor betalades ganska snabbt, berättar Tuvesson.
Under onsdagen den här veckan var det dags för en annan bilinspektör att sätta stopp för ytterligare en olaglig transport.
– Jag och min kollega, trafikpolis Brodde Norén, stoppade ett polskt ekipage vid Nymölla utanför Kristianstad. Ekipaget hade varit i Sverige sedan den 2 januari och hade under perioden utfört många inrikestransporter, säger Patrik Gunnarsson.
Patrik och Brodde kunde konstatera att den polske föraren hunnit med att avverka en ansenlig mängd transportuppdrag. Något som kan liknas vid ren och skär inrikes löstrailerkörning.
– Alltså sådana körningar som seriösa åkare borde ha fått utföra, säger Patrik och skakar uppgivet på huvudet.
– Chauffören hade till exempel varit i Falun, Gävle, Stockholm och i Värmland. Oftast hämtade han och ställde av trailrarna i Trelleborg, förklarar Patrik.
Även i Kristianstadfallet slutade kontrollen med 40 000 till statskassan. Pengar som också betalades in.
Vi lämnar bilinspektörerna – och kontrollplatsen. De arbetar vidare – och vi lär därför sannolikt att (tyvärr) ha anledning att återkomma till dem i samma ärende igen.