Under torsdagen genomförde Kristianstadpolisen ADR-kontroller i Helsingborgsområdet. Resultatet ligger i fas med riksgenomsnittet för den här typen av kontroller. Men för Postnord blev det en jobbig dag. Allra jobbigast blev den sannolikt för Postnords chaufför, Andreas Nordh.
Varje månad har trafikpolisen bland annat i uppgift att utföra ett visst antal kontroller av farligt godstransporter. Trafikpolisen i Kristianstad är så klart inte undantagen. Men ett litet bekymmer för de östskånska poliserna är att det inte rullar så pass många ADR-transporter att kvoten blir lätt att uppfylla – och av den anledningen ser vi emellanåt Kristianstadpolisen i Helsingborgsdistriktet.
– Det kan ju bli lite tjatigt att stoppa en och samma lastbil flera gånger, säger Magnus Hagberg, trafikpolis från Kristianstad, med ett skratt.
Magnus Hagberg börjar sitt arbetspass den här morgonen med att köra en sväng med sin motorcykel på E6. Snart observerar han ett gult lastbilsekipage, med Postens gamla logotyp. På lastbilen sitter orange skyltar. Men inte på släpet.
Magnus bestämmer sig för att ta en närmare titt på transporten – vilket skulle visa sig vara behövligt.
– Det var väldigt många fel på den här, konstaterar han.
Ombord i lastutrymmet ligger en salig blandning av gods. Både farligt och ofarligt. Chauffören, Andreas Nordh, hade inte heller vänt fram ADR-skylten på släpet.
– Jag hade missförstått reglerna. Trodde inte att det behövdes eftersom det farliga godset låg på bilen, förklarar han för tidningen Proffs.
Men det stannade inte vid felskyltningen. Bland annat saknades även godsdeklarationer, skriftliga instruktioner samt personlig skyddsutrustning – och därmed också den specifika utrustningen som krävdes för just den typ av farligt gods som låg på lastbilen.
Listan på brister blev väldigt lång. Så lång att polis Hagberg hade problem att få plats med allt på de avsedda raderna i protokollet.
– Det här betyder att vi sätter stopp för vidare färd, säger Magnus Hagberg.
Postleveransen såg ett tag ut att bli rejält försenad. Räddningen bestod bland annat i att kollegor till chauffören Andreas kom till undsättning med den saknade utrustningen.
Andreas Nordh är en erfaren chaufför. I 16 år har han kört lastbil, varav de senaste åtta hos nuvarande Postnord. Andreas är självkritisk och skyller inte på något sätt ifrån sig skulden för det inträffade.
– Det här är mitt fel. Jag visste redan när jag blev invinkad att detta inte skulle gå så bra, säger han.
– Det är 99 procent slarv. Jag har verkligen lärt mig en läxa, tillägger han.
Och läxan blev dyrköpt. Andreas får nu 30 dagar på sig att betala böterna, som landade på totalt 5 750 kronor.
Tror du att du får hjälp av arbetsgivaren att betala dina böter?
– Det vet jag inte. Troligtvis inte.
Rent juridiskt vilar ett tungt ansvar även på arbetsgivaren.
– Uppenbart brister det i deras rutiner, kommenterar Magnus Hagberg.
Hur kunde det gå så snett ned Postnordekipaget? Vi vill tala med koncernsäkerhetschefen Alexander Wallsten på Postnord Sverige, men redan i växeln blir det stopp och efter en lång rad frågor om vad Proffs vill veta, hänvisas vi till pressavdelningen – som vill ha mejl med frågorna.
Efter flera turer, får vi kontakt med kommunikationschef Mats Stålgren.
– Vad ADR-godset beträffar, handlade det om en pall som avsändaren inte angett korrekt information på fraktsedeln om, förklarar han.
I motsats till polisen, anser Stålgren att Postnord har fungerande rutiner. Och utrustning för att hantera ADR. Men transportinstruktionen i bilen saknade enligt kommunikationschefen en uppdatering samt att de fick ett påpekande om att skylthållaren ej var korrekt.
– Detta är i sig allvarligt och dessa brister måste åtgärdas omgående på verkstad, säger Stålgren.
Vad avser chaufförens del i detta, hade han skyltat bilen fel. Inte heller hade han tagit med sig sin ADR-väska, vilket, enligt Stålgren, är känt att man ska göra.
Kommer ni att vidta åtgärder för att det inte ska hända igen?
– Ja, vi måste se över att samtliga fordon har rätt skylthållare, informera ut till all berörd personal om vikten att följa de rutiner vi har samt att se till att alla fordon har rätt uppdaterad transportinstruktion, avslutar Mats Stålgren på Postnord Sverige AB.
Det är nu upp till åklagaren att avgöra hur straffet ska se ut för Postnord.
– Jag kan inte säga vad följderna för dem blir, det är åklagarens uppgift att bedöma, säger Magnus Hagberg.
Trafikpolisen såg till att Andreas fick ordning på sina dokument. Bland annat tog man fram rätt skriftliga instruktioner och rätt godsdeklaration. Efter två timmar på kontrollplatsen kunde Andreas köra vidare.
Ger ni alltid den servicen till dem som inte har ordning på dokumenten?
– Vi är ju inte ute efter att straffa. Vi vill se till så att det blir rätt i framtiden. Det är vårt mål, säger Kristianstadpolisen Fredrik Nilsson, en av landets främsta experter på ADR inom polismyndigheten.
Även om Postnord hade en ”dålig dag” under torsdagen, följde resultatet av dagens kontroller ”genomsnittet”.
– ADR-kontroller brukar resultera i att cirka 30 procent av de kontrollerade ekipagen får anmärkningar. Att vi sätter stopp för fortsatt färd inträffar ungefär en gång under en heldagskontroll, avrundar Fredrik Nilsson.
… Och när vi nu ändå pratar om Postnord!
Ett litauiskt ekipage stoppades också under torsdagen. Chauffören berättar att han är på väg för att lasta hos Postnord i Helsingborg. Men då han inte kunde uppvisa något gemenskapstillstånd (blå tillstånd), fick han ändra sina planer och lämna Sverige. Utan last.