Fotograf: Uber.com Fotograf: Uber.com

Hemlighetsmakeri omgärdar marknadsaktivitet

Ford och mat.se i samarbete med kontroversiell transportör

Uber, med europeiskt huvudkontor i Holland, och deras UberPop, förekommer konstant i rättsliga sammanhang. Listan på domar för svarttaxi och skattebrott kan göras lång. Ändå finner vi Uber i samarbete med en välkänd fordonstillverkare och en nätbaserad matbutik. 

Mat.se skickar ut ett gratiserbjudande till kunderna. Om de laddar ner Ubers app, får de en blombukett levererad gratis av Uber. Uber har inte tillstånd att köra yrkesmässig trafik.

Karolina Räntfors, ansvarig för marknadsföringsaktiviteten, får av Proffs veta hur Ubers verksamhet ser ut från Norden ner till södra Europa.
– Vi stod för blommorna, Uber för utkörningen. Ingen monetär transaktion har ägt rum. Detta är en enstaka marknadsföringsaktivitet vi gjorde under några timmar för att visa våra kunder uppskattning på Alla Hjärtans Dag, blir hennes svar, men frågan om huruvida de, med den information hon fått, kommer att använda Uber igen, förblir obesvarad.

Ubers kontor går inte att ringa, så vi ber Räntfors om att få hennes kontaktuppgifter. Hon tvekar först, men hjälper oss sedan aktivt.

Det trepartssamtal med representanten på Uber, Alok Alström, som hon vill göra, vill inte Alström delta i, men ger garantier för att upplägget är lagligt. Räntfors ansträngningar ger senare resultat med såväl mejl som samtal – från England.

Kort efter kommer en artikel av dagensmedia.se om Fords och Ubers gemensamma reklamkampanj i form av gratis skjutstjänst i Sälen under tre veckor. Ford marknadsför två nya bilmodeller och ställer fem fordon, profilerade med Ubers namn, till Ubers förfogande och allmänheten erbjuds, genom att ladda ner Ubers app, beställa gratis transport.

Fords försäljningschef Mikael Antonsson, tycker de funnit ett ”intressant samarbete” eftersom ”service ligger i fokus för dem båda”. När Proffs ringer Antonsson, hänvisar han till produktchef Fredrik Nilsson, som ännu inte svarat på telefon och inte heller på vårt mejl.

Vi når Ford Sveriges vd, Bogdan Glod, som är på semester utomlands. Samarbete med Uber?
– Nej, vi använder Uber som ett verktyg för att få folk att köra våra bilar, säger han. Vi gör inte reklam för Uber.

Att varumärket Ford skulle ta skada av att förknippas med Ubers rättsliga problem, tror han inte på.

Fords kampanj sköts av Fusion Experiences projektledare Carin Hesselroth. Varför använder ni det tungt belastade Uber?
– Vi vill ha deras tekniska lösning, appen, säger hon och tillägger att de fått positiv feed-back får resenärerna. Ford står för bilarna och Uber kör gratis för att fler ska ladda ner appen.

Ubers bagage är tungt (källa: Hans Nyberg) och de går inte att nå, hur seriöst är det, undrar Proffs, men Hesselroth säger att de har träffat Uber och har kontakt med ”Oliver”. Vi får inte hans nummer, men hon ger honom vårt så att han kan ringa tillbaka.

På eftermiddagen kommer svar via mejl från Ubers Daniel Byrne i England:
”Uber har inga planer på att börja med kommersiella leveranstjänster i Sverige. Vi brinner för att möjliggöra användare att ta sig från A till B genom ett knapptryck på ett säkert, snabbt och prisvärt sätt, men då och då ger vi lite kärlek tillbaka till de städer vi är verksamma i och till våra användare, som exempelvis utkörningen av tulpanerna.”

På kvällen ringer Byrne upp oss och efter ett långt samtal, ska han återkomma med utförligare svar, men svaren har uteblivit trots påminnelse.

Ubers belastningar och avsaknad av trafiktillstånd, ter sig oviktigt för dessa företag som menar att uppläggen med Uber inte är yrkesmässig trafik då det inte handlar om pengar. Vad säger skatteverket generellt om upplägg som dessa?
– Transportören är den enskilde taxiåkaren, vad som sker mellan övriga intressenter, företagen, följer av allmänna regler. Ett byte av tjänster mellan företag, ses som försäljning och ska skattemässigt hanteras som en sådan, säger man.

På kvällen går mat.se ut med en ny kampanj med nytt upplägg – tillsammans med Uber.

Fortsätt följa utvecklingen här på tidningen Proffs.

Om artikeln

Publicerad: 2016-02-18 18:17
Kategori: Nyheter
Taggar: Ford Mat.se Trafiktillstånd Uber