Trafikpolis Sune Nilsson har återigen fått dela med sig av sina yrkeserfarenheter i trafikutskottet.Fotograf: Hans Olof Wiklund / Arkiv Trafikpolis Sune Nilsson har återigen fått dela med sig av sina yrkeserfarenheter i trafikutskottet.Fotograf: Hans Olof Wiklund / Arkiv

Trafikpolis Nilsson i nytt utskottsmöte:

Olaga cabotage kan aldrig bli olaga yrkesmässig trafik

Det är inte första gången Västeråspolisen Sune Nilsson blir inbjuden till maktens korridorer. Den 27 januari var det dags igen då trafikutskottet ville höra hans åsikter om trafikpolisens situation och om internationell trafik.

Hur känns det att åter bli inbjuden?
– Hoppfullt, säger Nilsson. Det är viktigt att få bort filtret mellan dem som har makten och folket som arbetar i verkligheten och ska praktisera de beslut som fattas.

Ett ”filter” kan vara när kontakten mellan verkligheten och politikerna sköts av chefspersoner däremellan vilket kan leda till att en rak kommunikation antar en mer politiskt korrekt form.

Tre huvudpunkter fanns på agendan: Situationen för trafikpolisen, svårigheten att rekrytera nya trafikpoliser och Sune Nilssons syn på internationell trafik.

Nilsson framförde sin personliga önskan om att olaga yrkesmässig trafik för internationella ekipage, ska skrotas och istället ersättas med olaga cabotage.
– De har tillstånden som behövs för att få köra i Europa, säger han. Det kan inte bli olaga yrkesmässig trafik då, men olaga cabotage innebär en sanktionsavgift som ekipagen kan klampas för.

Han anser att orsak och verkan måste komma direkt för att bli kännbart. Det finns idag företag som bygger sin verksamhet på cabotagetrafik och därför måste begreppet ”tillfällig karaktär”, klargöras. Fler sanktionsavgifter på 40 000 kronor och klampning ”på riktigt”, menar han kan förändra detta.
– Precis som Danmark och Finland gjort, måste vi våga pröva nya lösningar, säger han. Även om EU-kommissionen till sist satte stopp, fick de i alla fall erfarenheterna.

Leif Pettersson (S) är ledamot i trafikutskottet och han tycker att mötet var informativt. Pettersson menar att det är viktigt att förenkla kontrollerna av internationella ekipage och tar upp en del av det gamla cabotagedirektivet som han vill återinföra.
– Vi ska kunna tillåta utländska ekipage att komma in med internationell last och sedan under sju dagar köra vad de hinner, förutsatt att de följer kör- och vilotider och andra regler, för att sedan återvända till fordonets registreringsland innan de får återvända hit, säger Pettersson.

Leif Pettersson vill att fler förseelser ska straffas med sanktionsavgifter istället för böter, men att det kräver noggrannhet då man riskerar avkriminalisera brott.
– Beställaransvaret är oerhört viktigt att klargöra för att komma åt olaglig trafik som exempelvis falska dokument och andra förseelser, säger han med emfas.

Hur fler ska vilja utbilda sig till trafikpoliser om de vet att det kanske inte blir riktigt det de ska arbeta med, ser han som en utmaning, men hänvisar till inrikesminister Anders Ygeman (S) som säger att omorganisationen ännu inte landat.

Kommer vi få uppleva Sverige göra något som Danmark och Finland gjorde?
– Inte omöjligt, men tillsammans med andra EU-länder som har samma tankar, blir vi starkare än om vi gör en egen sak, avslutar Leif Pettersson.

Sune Nilsson menar att regimskiftet vid valet 2014, var bra för såväl polisen som för yrkesförarna, då politikerna fick en chans att visa att de kunde klara av det som Alliansen under två mandatperioder inte har klarat.
– Så blev det nu inte och en hård kamp för ordning och reda har blivit ännu hårdare, men det finns ljusglimtar i kampen. Som detta möte.

 

Om artikeln

Publicerad: 2016-02-01 16:10
Kategori: Nyheter
Taggar: Leif Pettersson (S) Olaga cabotage Sune Nilsson Trafikpolisen Trafikutskottet Västerås