Trafikutskottets Leif Pettersson (S) är idag inte ute på hal is när han åker med Anders Zeidlitz på en 70-mils tur i nordligaste Sverige med mjölktankbil.
När Proffs når Anders Zeidlitz, håller han på att koppla släpet i närheten av Junosuando som ligger lite mer än 15 mil söder om Karesuando i Norrbottens län, medan Leif Pettersson sitter kvar i bilen.
Hur kom det sig att Pettersson följer med dig?
– Vi har träffats förut, säger Zeidlitz. Förutom på möten med Transport, har han även varit med på två korteger som Här Stannar Sverige anordnat i Luleå.
Tanken att Pettersson skulle följa med, har funnits en tid och nu passade det bra. De startade redan 06.45 imorse från Luleå och lär inte vara hemma förrän runt 20.00 ikväll efter att ha vänt en bit norr om Junosuando.
De båda har haft mycket tid på sig att prata och transportbranschen. Är det något särskilt som du har tagit upp mer ingående med honom?
– Jo, vägunderhållet, säger han direkt. Här sköts mycket av det av bilar från finska åkerier och då kommer det inga pengar in till statskassan och jobben blir färre.
Och just jobb är det inte gott om i norra Sverige, så de finska bilarnas aktiviteter, ses inte med alldeles blida ögon.
Pettersson själv tycker det är en fantastiskt fin dag, men varför vill han åka med på en sådan här runda?
– Det är viktigt för politiker att komma ut i verkligheten, säger han direkt. Då får man bättre uppfattning om villkoren och hur det faktiskt är att köra här ute och jag har lärt mig en hel del om hur man, men framför allt om hur man inte, ska ploga en väg.
Han säger också att det är en helt annan sak att uppleva hur det är att köra på en väg med lastbil än med en personbil.
Vad tycker han om de finska bilarna som sköter snöröjningen här?
– Det är ju den offentliga upphandlingen som sedan leder till underleverantörers underleverantörer och så vidare, säger han. Och som vanligt är det beställaransvaret som om och om igen sticker ut som avgörande att få klarlagt.
Under resans gång har han och Zeidlitz pratat om det mesta inom transportnäringen, men just vägunderhållet har varit det större ämnet.
– Jag ser fram emot att Transportstyrelsen ska få utrett det nya beställaransvaret och för övrigt har detta varit en mycket fin dag med nya kunskaper och insikter, avslutar Leif Pettersson, på en väg nära Junosuando.