Efter fem år av nästan obefintlig försäljning har Caterpillar Inc. meddelat att hela CT660-serien upphör. Bolaget skyller på "nuvarande affärsklimat i lastbilsindustrin". Märkligt eftersom 2015 försäljningsmässigt var ett toppår i USA med 247 797 nya tunga bilar jämfört med 196 922 året innan.
Den stora nyheten på Mid-American Trucking Show (MATS) våren 2011 var att Caterpillar presenterade sin första ”egna” anläggningslastbil någonsin. Modellen döptes till CT660 och erbjöds även med märkets egna automatlåda av samma typ som i entreprenadmaskinerna.
Den nya modellen sågs som ett hot mot bland annat Volvo VHD och Mack Granite.
Ironiskt nog var modellen inte försedd med CAT-motor, dess gula färg till trots. När Caterpillar inför avgasnormen EPA2010 i USA inte nådde upp till de nya kraven så valde företaget istället att sluta sälja lastbilsmotorer. EPA2010 motsvarar ungefär våra Euro 6-bestämmelser.
Inledningsvis användes Internationals 13-liters MaxxiForce-motorer med enbart EGR för att möta EPA2010. Motorerna vad baserade på MAN-gjutna motorblock med modifierade topplock. Tekniken underkändes av de amerikanska myndigheterna och fick nästan hela Navistar på fallrepet. Motortillverkaren Cummins kom in som en räddare med sin SCR-försedda N13-motor.
Så mycket eget var det inte heller i övrigt eftersom Navistar/International legotillverkade hela bilen för Caterpillar. Den var i princip en modifierad International PayStar-modell som byggdes i Navistars fabrik i Saltillo, Mexiko.
En av tankarna med lastbilsprojektet var att Caterpillar i stora globala upphandlingar skulle kunna erbjuda en komplett fordonsmix med egna grävare, bulldozers, dumprar och även lastbilar. På marknader med lägre avgasreningskrav typ Euro 3 skulle dessutom Caterpillars föråldrade och smutsigare motorprogram fortsätta att användas.
Så sent som i fjol meddelade Caterpillar sin avsikt att bryta med Navistar och istället på egen hand designa och tillverka lastbilar vid sin anläggning i Victoria, Texas. Vidare aviserades en 15-litersmotor, även den från Cummins kan man förmoda.
Istället gick CAT CT-serien samma öde till mötes som Volvo VT880. Denna premiummodell med 16-litersmotor lanserades 2005 och var tänkt att ta de amerikanska enbilsåkarna med storm – Owner Operators. Redan efter ett par år försvann VT880. Produkten var helt rätt men fick inte accept jämfört med ”the real ting” som Peterbilt 389 eller Kenworth W900.