Caterpillar lägger ner lastbilsproduktionen

Efter fem år av nästan obefintlig försäljning har Caterpillar Inc. meddelat att hela CT660-serien upphör. Bolaget skyller på "nuvarande affärsklimat i lastbilsindustrin". Märkligt eftersom 2015 försäljningsmässigt var ett toppår i USA med 247 797 nya tunga bilar jämfört med 196 922 året innan.

Den stora nyheten på Mid-American Trucking Show (MATS) våren 2011 var att Caterpillar presenterade sin första ”egna” anläggningslastbil någonsin. Modellen döptes till CT660 och erbjöds även med märkets egna automatlåda av samma typ som i entreprenadmaskinerna.
Den nya modellen sågs som ett hot mot bland annat Volvo VHD och Mack Granite.

Ironiskt nog var modellen inte försedd med CAT-motor, dess gula färg till trots. När Caterpillar inför avgasnormen EPA2010 i USA inte nådde upp till de nya kraven så valde företaget istället att sluta sälja lastbilsmotorer. EPA2010 motsvarar ungefär våra Euro 6-bestämmelser.

Inledningsvis användes Internationals 13-liters MaxxiForce-motorer med enbart EGR för att möta EPA2010. Motorerna vad baserade på MAN-gjutna motorblock med modifierade topplock. Tekniken underkändes av de amerikanska myndigheterna och fick nästan hela Navistar på fallrepet. Motortillverkaren Cummins kom in som en räddare med sin SCR-försedda N13-motor.

Så mycket eget var det inte heller i övrigt eftersom Navistar/International legotillverkade hela bilen för Caterpillar. Den var i princip en modifierad International PayStar-modell som byggdes i Navistars fabrik i Saltillo, Mexiko.

En av tankarna med lastbilsprojektet var att Caterpillar i stora globala upphandlingar skulle kunna erbjuda en komplett fordonsmix med egna grävare, bulldozers, dumprar och även lastbilar. På marknader med lägre avgasreningskrav typ Euro 3 skulle dessutom Caterpillars föråldrade och smutsigare motorprogram fortsätta att användas.

Så sent som i fjol meddelade Caterpillar sin avsikt att bryta med Navistar och istället på egen hand designa och tillverka lastbilar vid sin anläggning i Victoria, Texas. Vidare aviserades en 15-litersmotor, även den från Cummins kan man förmoda.

Istället gick CAT CT-serien samma öde till mötes som Volvo VT880. Denna premiummodell med 16-litersmotor lanserades 2005 och var tänkt att ta de amerikanska enbilsåkarna med storm – Owner Operators. Redan efter ett par år försvann VT880. Produkten var helt rätt men fick inte accept jämfört med ”the real ting” som Peterbilt 389 eller Kenworth W900.

Om artikeln

Publicerad: 2016-03-03 16:11
Kategori: Nyheter
Taggar: CAT Företagsnyheter USA