Vid en presskonferens i Düsseldorf i måndags presenterade Daimler Trucks en egen lösning för körning i autokonvoj. Den kallas Highway Pilot Connect. Till skillnad mot andra tillverkare satsar Mercedes-Benz på att kombinera platoonkörning med sina autonoma lastbilar. Det betyder att även den första bilen i kolonnen är självgående när väg- och trafikförhållandena så medger.
Begreppet ”platooning” har sitt ursprung ur det engelska ordet för pluton, det vill säga ”grupp”. I trafiksammanhang betyder det automatiserad konvojkörning.
I Magdeburg 2014 visade Daimler den första autonoma lastbilen, det så kallade Highway Pilot-systemet. Körningen skedde på en avspärrad motorväg. År 2015 var det dags för självgående körning på allmän väg, denna gång med en Freightliner i Nevada, USA.
Enligt Daimler så ger Highway Pilot Connect upp till sju procent lägre bränsleförbrukning och motsvarande minskade koldioxidutsläpp, plus att trafikutrymmet som annars krävs halveras under platoonkörningen.
Tillställningens höjdpunkt var en storbildvisning i realtid med tre självkörande Actros platoonbilar på Autobahn A52 intill Düssedorf. Bilder inifrån bilarna, vägbanan framför och från helikopter åskådliggjorde på ett övertygande sätt hur det hela fungerade. Som när en personbil bröt in i lastbilskolonnen inför en avfart. Den bakomvarande lastbilen ökade då automatiskt avståndet och släppte in personbilen i luckan framför sig. Demonstrationen avslutades med att de tre trailerekipagen kom inkörande i auditoriet framför häpna åskådare.
Fler fordon kan ansluta till en platoon. Den maximala längden begränsas av första fordonets sändningsräckvidd. Enligt Daimler kan upp till 10 bilar i följd bli aktuellt. Sista bilen ska vid en nödbromsning hinna bromsa samtidigt som den första.
Till fyra efterföljande workshops kallades deltagarna av ett armband. Detta var anslutet till ”Internet of Things”. Insydda blinkande lysdioder med olika färger markerade vilken genomgång man skulle bege sig till.
”Sakernas internet” består av vardagliga föremål som hushållsapparater och även maskiner, fordon och byggnader är försedda med inbyggd elektronik som sensorer, datakraft och internetuppkoppling. Ett kylskåp kan säga till om att det snart är tomt på exempelvis ägg och dessutom automatiskt beställa hem nya om så önskas.
Enligt Daimlers högsta lastbilschef Dr. Wolfgang Bernhard är just nu ”Internet of Things” det hetaste utvecklingsområdet inom koncernen. Räkna med att ämnet kommer att stå i fokus i Mercedesmontern på IAA i Hannover till hösten.