Den 11 januari gjorde DSV Road AS i Norge en prissänkning för de norska inrikestransportörerna i syfte att bevara inrikesfunktionen. Sänkningen blev åtta procent för dragbilarna som kör Partiproduktionen i hela Norge och 15 procent för distributionsbilar lokalt i Arendal.
Vd Nicklas Eggert på DSV svarade då på frågan om huruvida åkerierna skulle klara sänkningen, att ”alla kör som vanligt idag”. Nu har Lörenskog Distribusjon og Lager AS, LDL, parkerat bilarna. I at.no läser vi att ägaren Finn Erik Kalnaes känner sig uppgiven över att DSV tar pengar från sina transportörer för att kunna driva sin egen ”butik”.
Initialt kom LDL överens med DSV att köra utan överskott fram till 28 februari, men sedan måste ett bättre avtal komma till. Den 25 februari fick LDL besked på att ”packa ihop”. Kalnaes hör till de få som vågar säga emot speditörer när de pressar priserna för hårt på ett nästan diktatoriskt sätt.
Norges Lastebileier-Forbund, NLF, kom in i ärendet då flera medlemmar drabbades av DSV:s prissänkning som infördes med ett par dagars varsel och utan möjlighet till förhandlingar. Tyvärr blev LDL ståendes ensam i media efter att NLF:s medlemmar, enligt at.no, inte längre önskade att NLF skulle uttala sig i saken.
Kalnaes har fått annan körning till sina bilar, men en bil är kvar på DSV och vd Eggert säger att man haft ett konstruktivt möte som möjliggjorde att ett fordon kunde fortsätta och förnekar att det skulle vara priset som avgjorde att resten av LDL:s fordon slutade och för övrigt diskuterar de inte sina avtal i media.
Kalnaes säger att det handlar om att bli behandlad med respekt när man bedriver en seriös verksamhet och att de stora speditörerna bör tänka om och satsa på kvalitet med bättre priser än bara kvantitet.