2030 ska svenska fordonsflottan vara fossiloberoende. I jakten på detta har Etha bildats. Ett samarbete mellan Scania och Lantmännen sprunget ur riksdagens beslut och nu vill man ställa sig i framkant för omställningen.
Etha är ett samlingsnamn för en satsning på hållbara, tunga transporter. Vi frågar Lantmännens marknadschef Markus Olsson om varför de valde just Scania för samarbetet?
– Sett ur vårt perspektiv anser vi att de har det bredaste och mest utvecklade modellprogrammet för förnybara drivmedel, säger han.
Han räknar upp bland annat gas, hybrid, RME, etanol och HVO samt att Scania satsar på att arbeta med lösningar som finns här och nu. Samarbetet ska också visa att kommersiella aktörer kan leda vägen framåt.
Det handlar om Lantmännens eget etanoldrivmedel Agro Cleanpower 95 som ska kunna minska CO2-utsläppen med upp till 90 procent, enligt vd Bengt Olof Johansson på Lantmännen Agroetanol. Snart ska Scania leverera sjutton bilar med etanoldrift och Lantmännen har etablerat en tankanläggning vid Arlas mejeri i Kallhäll utanför Stockholm.
Att bygga upp en infrastruktur kring ett drivmedel, kan ta tid, men Berne Carlsson, fleetmanager på Arla, säger att styrkan i Etha ökar med varje företag som ansluter sig och därmed blir en del av lösningen.
Fakta om Agro Cleanpower 59
Etanoldrivmedel för dieselprincip (ED95), 90 procent CO2-reduktion, 95 procent bioetanol, 100 procent svenskt, tillverkas av Lantmännen Agroetanol i Norrköping.
Fakta om fordon/motor
Scania med 280 hk Euro 6-motor för etanoldrift. Det är fjärde generationens etanolmotor som innebär att det är beprövad teknik. Genom dieselprincipen, behåller man, enligt Scania, samma effektivitet som dieselmotorerna. Räckvidd, beroende på last och körning, uppges vara cirka 700 kilometer med en tank och 1400 kilometer med dubbla tankar.