Lastat hos Volvo - skulle lossa hos Volvo. Men hos Volvo känner man inte ens till att bilen blivit stoppad med överlast. Två gånger under samma resa, dessutom! Lastat hos Volvo - skulle lossa hos Volvo. Men hos Volvo känner man inte ens till att bilen blivit stoppad med överlast. Två gånger under samma resa, dessutom!

Fem överlastade transporter till Volvo – på två månader

?Vi känner inte till de fall ni nämner?

I januari stoppas en 3,5-tons lastbil av trafikpolisen i Helsingborg. Polisen konstaterar 388 procents överlast. Godset skulle levereras till Volvo Cars i Göteborg. Volvo väljer att inte kommentera den händelsen.
Sedan dess har polisen ertappat ytterligare fyra överlastade 3,5-tonnare. Alla på väg till Volvo Cars. Vill man hos bilfabrikanten månne prata med oss nu?

I tidningen Proffs februarinummer, papperstidningen, kunde du läsa om en polskregistrerad 3,5-tons lastbil som den 20 januari stoppades av polisen i Helsingborg och som visade sig vara överlastad med 388 procent. Slutdestinationen var Volvo Cars i Göteborg och avsändaren Allevard Rejna i Frankrike.

Volvo Cars valde då att lägga locket på. Några kommentarer skulle vi absolut inte förvänta oss av det företag som utger sig för att sätta trafiksäkerheten i första rummet.
Allevard å andra sidan, lovade bot och bättring.

Sedan dess har vi på redaktionen hunnit med att bevittna ytterligare en handfull överlastade, polskregistrerade 3,5-tons lastbilar. Ingen har varit lastad med gods från Allevard. Däremot har samtliga varit på väg till Volvo Cars i Göteborg.

Den lastbil som hade 388 procents överlast, stoppades alltså den 20 januari. Den 17 februari var det dags igen. Då stoppades två identiska fordon med en minuts mellanrum på E6 vid Helsingborg. Den ena hade lastat 24 procent för mycket, den andra 62 procent.

Den 9 mars, var det dags igen. Den här gången var överlasten inte riktigt lika uppseendeväckande. Elva procent. Men likväl för tung.

Igår, torsdagen den 17 mars, stoppar trafikpolisen i Helsingborg återigen en polsk liten lastbil. Nu väger lasten 29 procent mer än tillåtet, vilket resulterade i ett inbetalningskort på 2 500 kronor och stopp för fortsatt färd. Ytterligare en bil fick rekvireras innan färden kunde fortsätta.

Som lök på laxen hade samma fordon stoppats i onsdags i Tyskland och även där fått betala för den tunga transporten. Varför föraren trots allt valde att fortsätta färden, förtäljer inte historien – men dyrt blev det i alla fall.

Ännu en gång tar vi kontakt med Volvo Cars mediaavdelning med frågor kring de senaste fallen, hur de kan tillåta detta fortgå och hur de menar varumärket Volvo påverkas av detta.

Svaret blir förvisso längre än förra gången, men visar fortfarande samma ointresse för saken.
– Vi känner inte till de fall ni nämner, men vi förväntar oss att samtliga externa partners följer lagar och regler. Vi tillämpar nolltolerans, säger Stefan Elfström.

Kan ni verkligen lita på era partners nu? Hur många överlaster behövs för att ni ska agera? Och transporten från ert eget lager i Eichenrod, är väl närmast att betrakta som en intern transport, betyder det att ni inte kan lita ens på Volvo Cars själva?

Nu lägger sig tystnaden åter över Volvo Cars och ännu en gång visar man att trafiksäkerhet är något som utåt kan tolkas som att man endast prioriterar i färdigmonterade Volvobilar och i marknadsföringen runt slutprodukterna.

Gillar du att vi bevakar de olagliga vägtransporterna?

Prenumerera på Proffs så bidrar du till vårt arbete, som bland annat går ut på att berätta om de företag som inte håller sig inom lagens ramar. Förutom alla spännande reportage här på webben, får du dessutom tidningen hem i brevlådan varje månad. Allt för bara 315 kronor per år!

Glöm inte heller bort att gilla oss på Facebook!

Om artikeln

Publicerad: 2016-03-18 16:07
Kategori: Nyheter
Taggar: Överlast Roadcrime Trafikpolisen Volvo Cars