Full aktivitet råder inom trafikpolisens verksamhet. Falska körkort, rattfyllor och överlast tillhör dessvärre vardagen för dem. Under den gångna veckan har till exempel Helsingborgspolisen avslöjat tre falska körkort, en "tung" rattfylla, överlast samt en chaufför utan tillstånd att arbeta i EU.
Trafikpolisen i nordvästra Skåne, i Helsingborg närmare bestämt, har hittills i år avslöjat sju förare som kört med falska körkort. Varav tre inom loppet av två dagar den här veckan.
Polisen ser med oro på utvecklingen.
– Det här kommer att bli vanligare. Falska dokument överhuvudtaget, får vi nog förbereda oss på kommer att öka eftersom de är så enkla att anskaffa via internet, menar Richard Karlsson, trafikpolis i Helsingborg.
Även om långt ifrån alla som ertappats har kört lastbil, fortsätter de falska behörigheterna att vara ett vanligt inslag i trafikpolisens vardag.
– Det är faktiskt ytterst ovanligt att vi hittar yrkesförare med falska körkort, även om det naturligtvis inträffar, förklarar Richard.
– Klart att man kan bli lurad, men jag anser nog att vi i vårt gäng har väldigt bra öga för hur äkta dokument ska se ut, tillägger han.
Den samlade rutinen hos poliserna i kombination med de kontrollinstrument som står till deras förfogande, gör det svårare för personer med falska körkort att komma undan.
Det är inte endast förare med falska körkort som fastnat i Helsingborgspolisens nät den gångna veckan. En chaufför hemmahörande i Estland togs för rattfylla med 0,6 promille och fick därmed se sitt körkort indraget. Han hade dessutom brutit mot kör- och vilotiderna samt struntat i att betala vägavgiften.
I ett annat trailerekipage hittade polisen en makedonsk förare, utan tillstånd att arbeta i EU. Ännu en transport som inte kunde fortsätta förrän en annan chaufför hade rekvirerats, med andra ord.
Avslutningsvis kan vi berätta om en överlastad 3,5-tons lastbil, på väg till ett företag inom svensk fordonsindustri. I tillägg kan nämnas att man några veckor tidigare tog ytterligare tre likadana 3,5-tonnare med icke helt blygsamma överlaster. Även dessa med slutdestination hos två olika aktörer inom fordonsindustrin i landet.