EU:s reformering av utstationeringsdirektivet är ett svek och vi blir förda bakom ljuset, säger Tommy Jonsson, Transports avdelning 20 i Jönköping som nyss kommit hem från Bryssel.
När Proffs träffade Tommy Jonsson 2015 berättade han hur han brinner för starkare fackföreningar i hela Europa och för vita jobb. Att det ska vara lika lön för lika arbete på samma plats, är helt självklart för honom.
Vad är det som pågår nu?
– Vi ser hur stora utländska aktörer skjutsar sin personal in och ut ur Sverige, bilarna lämnar aldrig landet och om de inte kan applicera utstationeringsdirektivet, hänvisar det till antingen kombi- eller cabotage- eller internationell trafik, säger Jonsson. Direktiven tar ut varandra och aktörerna använder dessa för att kringgå utstationeringsdirektivet.
Han har, tillsammans med medarbetare, kartlagt och tagit fram hårda bevis för hur det ser ut i verkligheten och säger att stor möda läggs på att kringgå utstationeringsdirektivet. Det handlar om företag som Bring Trucking, Samskip/Van Dieren med flera i den storleken som, enligt Jonsson, på ett utstuderat sätt arbetar på detta vis.
Det nya förslaget EU-kommissionen ska lägga fram, innebär i praktiken att fackföreningarna inte kan använda några som helst stridsåtgärder som exempelvis blockad, eftersom det inte blir svenska regler som reglerar vad som ska vara lägsta lönenivå. Luddiga begrepp som ”nödvändig ersättning för att skydda arbetstagarna”, skapar ett fritt fall och således kommer arbetsgivarna i EU att kunna bestämma nivån. Den svenska modellen rasar samman. LO, TCO, Svenskt Näringsliv och SECO, har tillskrivit kommissionen för att stoppa förslaget.
Det handlar redan nu om gigantiska summor i arbetsgivaravgifter som inte når svenska staten. Tommy Jonsson igen.
– Vi har bland mycket annat, exempelvis tittat på 526 fordon och på dessa hade endast 1,5 miljoner kronor betalats in i arbetsgivaravgift er under tre månader när det, om reglerna följts, borde ha varit 15 miljoner kronor, säger han.
Redan nu är det oerhört svårt att sätta in stridsåtgärder för att mota social dumpning eftersom det handlar om just utländska företag och deras personal. Om förslaget går igenom, skulle det bli än mer oklart när det är lagligt att strejka för högre löner.
Sverige och sex andra Västeuropeiska länder slåss för lika lön för samma arbete på samma plats, men nio Östeuropeiska länder driver frågan helt åt andra hållet.
– Förslaget visar tydligt vilkas regeringar som har de största resurserna att få igenom sina idéer med, säger Jonsson.
Hur ser du på medlemskap i EU om förslaget klubbas igenom?
– För fackens del blir medlemskapet meningslöst då vi inte kommer att kunna påverka längre, säger Jonsson.
Att han är besviken, ser det som ett stort svek av kommissionen och att de medvetet förts bakom ljuset, är uttryck som inte helt lever upp till de verkliga känslor han förmedlar. Är du förvånad över att detta kunde ske?
– Inte ett skit förvånad! Det pågår så mycket skit i kulisserna, avslutar Tommy Jonsson, en av Transports eldsjälar.