På Statoil i Charlottenberg, har man kontakt med Vlantana om deras parkerande på stationens parkeringsplats. Tankar fordonen, får de stå där. Nu har dieselpriset i Norge gått ner och därför tankas det mer där varför överenskommelsen verkar hänga i luften.
Charlottenberg ligger i Värmland alldeles nära norska gränsen och på Statoilstationen finns cirka 27 platser för lastbilar. Det finns inga tidsrestriktioner för parkeringen.
Vi ringer och frågar ägaren Per Martinsson om det stämmer att de har en uppgörelse med Vlantana, att de får parkera där om de tankar?
– Vi har egentligen ingen uppgörelse i den bemärkelsen, men i och med att de har tankat väldigt mycket, är de ju som vilka andra kunder som helst, säger Martinsson.
Den direktkontakt de haft med Vlantana sker mellan hans säljchef och säljchefen i Lettland och har handlat om att de ska sköta sig på parkeringsplatsen.
Får de veva av trailers och åka ifrån dem också?
– Nej, då får jag gå ut och säga till dem att koppla ihop igen, säger Martinsson och tycker inte det varit problem med det även om man får tjata lite.
På senare tid har tankningarna minskat och det menar Martinsson beror på dieselpriserna på norska sidan.
– Fast det har inneburit färre av deras bilar på parkeringen också, säger han.
Om bilarna fortsätter att tanka i Norge, men ändå står på Martinssons station, har han ännu inte bestämt sig för hur han ska hantera det utan avvaktar lite ännu.
Har du några tankar om när en speditör dominerar på det sättet och att andra aktörer inte kan komma till för rast och vila?
– Det har jag väl, men nu har det ju blivit lite lugnare som sagt och hållit sig runt 10-talet bilar och vi har plats för 27, säger Martinsson och understryker att det på helgerna nu, är väldigt blandat.
Om nu Vlantanas bilar helt försvinner, ser du då gärna att dina gamla kunder kommer tillbaka när det åter finns plats för dem igen?
– Jo men så är det ju alltid, svarar han. Alla kunder är välkomna.
Han har förståelse att det finns ett visst missnöje med att Vlantanas bilar tillåts sprida ut sig så mycket på en enda plats, men pekar på att problemet ligger i att det finns väldigt mycket lastbilar, inte minst utländska, och att infrastrukturen inte räcker till för den ökning som skett.
Om det nu inte blir mer tankningar och Vlantanas bilar fortsätter att dominera parkeringen här, vad gör ni då?
– Då får vi ta upp det med Statoil eftersom de har Statoilkort allihop, avslutar Per Martinsson.